Regio Zuid | MIT Haalbaarheidsproject 2017 - STEO
In Nederland ligt bijna 7.000 kilometer spoorlijn, waar dagelijks honderden treinen overheen rijden. In het spoor.is steeds meer behoefte aan informatie over de lijn zelf en de passerende treinen, waarvoor ook steeds meer.systemen worden ontwikkeld. Aandachtspunten zijn daarbij onder andere het waarborgen van de veiligheid, het.garanderen van de continuïteit en het preventief kunnen inzetten van onderhoudscapaciteit met zo min mogelijk.verstoring. Het verkrijgen van online data uit het spoor wordt daarmee steeds belangrijker in combinatie met de.juiste verwerking tot relevante (sturings-) informatie. Nu al worden de spoortracé’s voorzien van systemen die.deze informatie kunnen leveren, maar de kosten hiervoor zijn enorm hoog. Dit heeft onder andere te maken met.het feit dat naast 7.000 kilometer spoor ook een veelvoud aan leidingen gelegd moet worden om de benodigde.informatie te verzamelen, zowel voor de elektrische voeding als voor het verzenden van de informatie..Arcobel ziet kansen om door een andere, innovatieve benadering gemakkelijker en goedkoper in deze.informatiebehoefte te kunnen voorzien, namelijk door de Energiesectorbron te verplaatsen naar het spoor zelf, sterker.nog het spoor zelf als Energiesectorbron te laten functioneren. Deze STEO kan op termijn duizenden kilometers aan.bekabeling besparen en mogelijkheden scheppen om veel meer informatie uit het spoor te halen.