Regio Zuid | Schuifweerstand lading voor wegvoertuigen

Transporteurs zijn verplicht hun wegvoertuigen uit te rusten met middelen om de lading voldoende te zekeren. Een te lage schuifweerstand is gevaarlijk, zware lading kan verschuiven en in het ergste geval tot ongelukken kan leiden. Echter, de wetgeving voor het zekeren van lading verschilt per land. Hier ondervinden transporteurs en vrachtwagenchauffeurs veel hinder van. Bepaalde zekering volstaat in het ene land, terwijl deze in het andere land niet goedgekeurd wordt. Het handhaven van de norm wordt met grote regelmaat uitgevoerd, omdat vaak niet voldaan wordt aan de eisen. Dit komt doordat de internationale stand der techniek ontoereikend is om het probleem aangaande schuifweerstand op praktische en duurzame wijze op te lossen..De aanvrager is voornemens om innovatieve wrijvingsvloerafwerking te ontwikkelen die de wrijvingsweerstand verhoogt van lading in wegvoertuigen (>0,51G). De doelstelling van deze haalbaarheidsstudie is dan ook om de vraag te beantwoorden of de voorgenomen ontwikkeling van de innovatieve wrijvingsvloerafwerking technisch en economisch haalbaar is. Het resultaat zal zijn dat er een go/no-go wordt gegeven om een vervolgtraject te starten wat betreft de ontwikkeling van de innovatieve wrijvingsvloerafwerking.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0559
Rijksbijdrage € 23.194,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Chemie en kunststoffen
Aanvrager Van den Boer Holding BV