Regio Oost | High perormance strek tooling voor plaatwerk binnen de aerospace

Dutch-Shape uit Borne en SKN Machinebouw uit Neede gaan gezamenlijk strek tooling ontwikkelen op basis van een gelaste basis voor het strekken van materialen voor romp- en vleugelonderdelen van vliegtuigen. Strek tooling wordt gebruikt voor de productie van romp- en vleugeldelen van aluminium. De tooling zorgt voor het buigen van grote vlakke aluminium platen in de juist vorm. Aluminium wordt steeds vaker toegepast mede doordat composiet achterblijft bij de hooggespannen verwachtingen. ..Vaste klanten van Dutch-Shape zijn vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus. Dutch-Shape is als relatief klein bedrijf geselecteerd als 1 van de vijf ‘preferred suppliers’ van Airbus voor de komende jaren. De klanten van Dutch-Shape gaan de komende jaren geen complete nieuwe modellen bouwen (van composiet), maar zullen bestaande modellen blijven bouwen die grotendeels vervaardigd worden uit aluminium onderdelen. Door het gebrek aan duurzame en slimme technologie zijn er wachtlijsten van wel 15 jaar op verschillende vliegtuigmodellen. De leveranciers van de tooling concurreren derhalve op kosten en levertijd...De huidige productie van de basis van strek tooling vindt nu grotendeels plaats in China en is een milieu- en Energiesectoronvriendelijk proces. De afstand zorgt voor extra doorlooptijd en transportkosten, maar ook voor afstemmingsproblemen wanneer klanten ontwerpen wijzigen. Dit gebeurt regelmatig nog tijdens de productie. Om concurrerend te blijven wil Dutch-Shape de productie van de strek-tooling, welke nu deels plaatsvindt in Azië, reshoren naar Nederland. Hierbij wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van de eerder benoemde strek tooling op basis van een gelaste basis. Door de basis van de strek tooling te lassen zal men een materiaal- en kostenafname kunnen bereiken van 30%. Ook zal de levertijd van te ontwikkelen strek tooling met 25% afnemen. Dit komt mede door de 50% tijdsafname met betrekking tot de ontwikkeling van de ruwbouw van de strek tooling daar deze wordt gereduceerd van 12 naar 6 weken. Hierin zullen de projectpartners ook ondersteund worden door de kennisinstellingen Lastechniek Oost en STODT (Praktijkcentrum voor Geavanceerde Technologie) met betrekking tot de juiste lascertificering en advies omtrent de lasopbouw. Omdat de samenwerkingspartners de tooling direct zullen leveren aan vliegtuigbouwers als o.a. Airbus en Boeing zal het voordeel in de keten snel zichtbaar zijn vanwege het inkorten hiervan.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2017-0493
Rijksbijdrage € 67.736,00
Locatie Nederland
Jaar 2017
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Dutch-Shape BV