VIPZ
De mogelijkheden van Big Data drukken in toenemende mate een stempel op het dagelijks leven van burgers. Zo is men tegenwoordig steeds beter in staat om op basis van Big Data content gepersonaliseerd aan gebruikers aan te bieden. VIPZ B.V. ziet hier een positieve ontwikkeling in en wil met dit haalbaarheidsproject de technische en economische haalbaarheid van ‘VIPZ’ onderzoeken. Het beoogde platform biedt gebruikers de mogelijkheid om (bij aangesloten bedrijven) een upgrade te kopen van de dienst die wordt afgenomen. Hierbij vormt VIPZ een virtuele premium laag die consumenten in de werkelijkheid kunnen ervaren...VIPZ is de persoonlijke assistent van haar gebruikers, door exact die suggesties te tonen waar de gebruiker op dat moment behoefte aan heeft. Dit alles op basis van big-data: aan de hand van een grote hoeveelheid aan databronnen wordt een zelflerend profiel van gebruikers opgesteld om relevante suggesties te kunnen tonen. Dit vereist echter het oplossen van een aantal belangrijke technologische en economische vraagstukken. Zodoende wordt dit haalbaarheidsproject gestart. Onderwerpen van onderzoek betreffen o.a. verdienmodellen, doelgroep analyses en vergaand technologisch onderzoek. Als uit het haalbaarheidsproject blijkt dat de verwachte knelpunten kunnen worden opgelost, start VIPZ B.V. het beoogde vervolgproject.