Platform voor Gamification en Serious games
Fourcelabs ziet dat veel gedragsveranderende campagnes van maatschappelijke organisaties niet het gewenste effect behalen en onderzoekt in deze haalbaarheid of een ‘Platform voor Gamification en Serious Games (PGSG)’ met een generieke gedragsveranderingsmethode uitkomst kan bieden om de effectiviteit van deze campagnes te verhogen. Bekende voorbeelden van gedragsveranderende campagnes zijn campagnes van SIRE, Postbus 51 en Daarkunjemeethuiskomen.nl...Bij een positieve uitkomst van de haalbaarheid zal Fourcelabs in samenwerking met een innovatief MKB een risicovol R&D project opstarten voor het ontwikkelen van een serious game platform met een generieke gedragsveranderingsmethode. Het platform moet de juiste ondersteuning bieden aan de aanbieder van een campagne en diverse content moet geautomatiseerd leiden tot een effectieve serious game. In het project onderzoekt men een aantal kernaspecten die van belang zijn voor gedragsverandering in de 21e eeuw zoals bijvoorbeeld motivatie, bewustwording, capaciteit, gelegenheid en het omgaan met grote hoeveelheden informatie. Er moet een systeem worden ontwikkeld dat kan voorzien in de wensen en eisen van nu en van de toekomst; er moet data kunnen worden vergaard over de voortgang en ontwikkeling van deelnemers, de software moet robuust en veilig zijn en het platform moet voorbereid zijn op een volgende technologie golf. De verwachting is dat de ontwikkeling van de gedragsveranderingsmethode, het platform en een generieke game circa anderhalf tot twee jaar duurt, met een projectgrootte van €450.000,-.