Regio Zuid-Holland | Routeplannings algoritmen voor een slim vliegroute advies

Het vermijden van slecht weer is een belangrijk veiligheidsprobleem in de luchtvaart. Sinds het jaar 2000, wordt 28% van de luchtvaartongevallen in verband gebracht met het vliegen bij ongunstige weersomstandigheden of een daaruit voortvloeiende/zich herhalende fout door de piloot. Om een veilig vluchtplan voor een vlucht te kunnen bepalen en vervolgens veilig in de lucht te kunnen navigeren, dienen piloten in gedachten de interactie van hun aankomende vlucht met de zich ontwikkelende weersvoorspellingen te visualiseren en te simuleren. Dit is nodig om tot de volgende missie-kritieke beslissingen te komen: 1 wel of niet te vliegen, 2 de ideale starttijd te bepalen en tenslotte 3 wat de veiligste route zal zijn. Meandair wil een rekenkundige service ontwikkelen voor gekwalificeerde (instrument-rated) vliegtuigpiloten, welke in staat zal zijn om veilige vliegroutes te berekenen bij continue veranderende/ ongunstige weersomstandigheden. Hierbij kan worden gedacht aan weersverschijnselen zoals convectie (warmtestroming agv temperatuur en/of drukverschillen), turbulentie, ijsvorming of slecht zicht. Op deze manier stelt Meandair tot doel zijn bijdrage leveren aan een betere vliegveiligheid, evenals een verhoogde efficiëntie van vluchtoperaties, zoals binnen het brandstofverbruik en vertragingen in het passagiersverkeer. Dit doel wordt behaald dankzij een verhoogde zekerheid van de interactie van vluchten die ongunstige weersomstandigheden ervaren tijdens de vliegroute.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0829
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Meandair B.V.