Regio Zuid-Holland | Hardt Hyperloop Implementatie Programma Zuid-Holland

Om te voldoen aan de afspraken gemaakt in Parijs, zal er een alternatief voor luchtvaarttransport moeten komen voor Vervoer en logistieke ketens die afhankelijk zijn van snel transport. Dit alternatief is de Hyperloop, en de vraag van dit haalbaarheidsproject is dan ook kunnen we Hyperloop inzetten in de transportmarkt als zero-emission alternatief? En is dit alternatief dan ook bruikbaar voor goederen buiten de huidige niche van luchttransport? Hiermee sluit dit haalbaarheidsproject aan bij de topsector Vervoer en logistiek, thema Duurzaamheid. Een haalbaarheidsproject is noodzakelijk omdat er bij de implementatie van nieuwe infrastructuur talloze vragen zijn waarvan de antwoorden effect hebben op de ontwikkeling van het product. Knelpunten worden verwacht rond de integratie van hyperloop met bestaande infrastructuur, de sociale acceptatie van hyperloop in het landschap of stedelijke omgeving, en het al dan niet positief uitkomen van een maatschappelijke kosten- en batenanalyse. Het onderzoek zal vragen behandelen als Welke factoren beïnvloeden de marktvraag?, Hoe kan de hyperloop geï ntegreerd worden in bestaande infrastructuur? en welke factoren drijven de kosten van het systeem?. Hardt zal ingaan op de sociaaleconomische risico's; de technologische risico's vallen buiten de scope van dit project. Het belangrijkste uitgangspunt van dit haalbaarheidsproject is het financiële risico: Hardt ziet in dat deze barriëre een groot risico is voor de daadwerkelijke realisatie van de technologie, en wilt met een marktverkenning uitzoeken hoe de investeringskosten kunnen worden terugverdiend. Daarnaast wilt Hardt de mogelijke effecten van Hyperloop trac?keuzes in de omgeving toetsen. De resultaten van de haalbaarheidsstudie zijn voor algemeen nut en zijn naast het ontwikkelen van de markt voor hyperloop in de regio Zuid-Holland bedoeld om een maatschappelijk debat over hyperloop aan te wakkeren.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0796
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager Hardt