Regio Zuid | Full Electric Telehandler

Diesel is vandaag de dag, naast een populaire brandstof, geregeld in het nieuws. Dit nieuws is zelden positief. De negatieve gevolgen van dieselverbranding zijn welbekend, maar toch lijkt het niet te lukken het dieselgebruik afdoende terug te dringen. Hierbij gaat in het bijzonder de aandacht uit naar de bebouwde omgeving, waar veel mensen gezondheidsschade ondervinden van een matige tot slechte luchtkwaliteit. ..Er is ook positief nieuws. Er worden talloze initiatieven ontplooid om ons wegvervoer te elektrificeren. Elektrische voertuigen zijn immers emmissievrij. Zo is het inmiddels alweer enige tijd mogelijk om bij de plaatselijke autodealer een elektrische auto te bestellen. Dit geldt echter niet voor grote werkvoertuigen zoals verreikers. Hoewel er vanuit de markt grote vraag is naar elektrische alternatieven, blijken deze grootverbruikers van diesel niet gemakkelijk te elektrificeren. Wanneer er een elektrische motor in een verreiker wordt toegepast is er namelijk een onwerkbaar groot accupakket nodig om een aanvaardbare werkduur te garanderen. . .In dit project gooien de partners het bestaande verreikerconcept op de schop. Door optimaal gebruik te maken van de kenmerken van elektrische aandrijvingen, bestaande waterstof gebaseerde technologie uit de (elektrische) automotive sector te valoriseren en een efficiëntere aandrijving op basis van twee separate, software-gestuurde elektrisch-hydraulische aandrijflijnen te ontwikkelen wordt in dit project een prototype gerealiseerd met een werkduur van 8 tot 10 uur. ..Lead partner Urban Mobility Systems is sinds haar oprichting actief als ontwikkelaar van elektrische voertuigen. De markt van grote werkvoertuigen is volledig nieuw voor het bedrijf. In dit project is Urban Mobility Systems hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn. Het recent gestarte Electric Drive Solutions zal actief worden in de ombouw van dieselbussen naar elektrische bussen. Met haar team van ervaren carrosseriebouwers zal zij in dit project de hoofdverantwoording dragen voor de frame- en carrosserieontwikkeling en de realisatie van het prototype. VHS Special Products, onderdeel van Vissers Heftruck Service, is een gevestigde speler in de markt voor werkvoertuigen sinds 1996. Zij zal haar unieke marktkennis en technische kennis op het gebied van Manitou verreikers voornamelijk inzetten voor het opstellen van de juiste productspecificaties, het testen van het prototype en de vermarkting van het product na afloop van het project. ..De drie partners versterken met dit project de Zuid-Nederlandse Hightech, Vervoer en logistiek en Maintenance clusters. De economische voordelen uit het project komen de regio ten goede, en bovendien zal de elektrische verreiker de werkgelegenheid op de bedrijfslocaties in Bladel en Oss significant vergroten.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0746
Rijksbijdrage € 262.885,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Urban Mobility Systems B.V.