Regio Zuid | Pneumatische koppeling voor bandenspannings- regulatiesysteem
HubTech richt zich op de ontwikkeling van een nieuw revolutionair technisch product voor de automotive en fietsbranche. Het zogenoemde HubTech-systeem gaat fietsers en berijders van scooters, brommers en motoren de mogelijkheid bieden zowel rijdende als in stilstand de bandenspanning tot ieder gewenst ni-veau te kunnen reguleren. Het idee hiervoor is bedacht vanuit de fietssport; onder alle omstandigheden kunnen rijden met de juiste bandenspanning zorgt voor meer grip, minder rolweerstand en verhoogd ook de veiligheid in stekte mate. Voor auto’s kan dit ook resulteren in minder brandstof verbruik. Voordeel is tevens dat een fietspomp of een bezoek aan de garage voor het verhogen van de bandenspanning tot het verleden gaat horen, dit is met behulp van het HubTech-systeem gemakkelijk onderweg en rijdend te rea-liseren..Een belangrijke eis van het HubTech-systeem is dat het systeem, wanneer dit niet actief is (en er geen ban-denspanning wordt verhoogd) er ook geen extra Energiesector ten opzichte van een standaard voertuigwiel mag worden gegenereerd. Dit wil HubTech gaan realiseren door toepassing van een bijzondere.koppeling. Alleen wanneer het systeem actief is (er bandenspanning wordt verhoogd) dient het systeem, middels een overbrenging aan de statische as van het voertuigwiel gekoppeld te worden. Om dit te kun-nen realiseren is er een speciale- niet bestaande- koppeling benodigd waaraan hoge eisen op gebied van Energiesectorverbruik, afmetingen, gewicht en schokbestendigheid worden gesteld..Dit projectplan en onze aanvraag is specifiek gericht op de technische en economische haalbaarheid van een pneumatische koppeling die aan deze eisen gaat voldoen. We hebben momenteel een denkrichting in wat voor soort koppeling mogelijk geschikt gaat zijn voor ons systeem. Hierbij denken wij aan een pneu-matisch aangedreven koppeling die geactueerd kan worden door middel van de in het HubTech-systeem aanwezige luchtdruk. De koppeling werkt hierbij eigenlijk precies andersom als wat men van een koppe-ling zou verwachten: juist een te lage luchtdruk actueert de koppeling. Wanneer de druk in een band on-der een absoluut minimum zou komen (bijvoorbeeld 1 bar(g)) zal de koppeling altijd gekoppeld zijn (en de het systeem geactiveerd). Vanaf een bepaald minimum (bijvoorbeeld boven de 1 bar (g)) kan de bereider/ fietser vanaf het stuur de koppeling via een draadloos communicatie protocol bedienen en zodoende de meest optimale bandenspanning kiezen tijdens diverse omstandigheden zoals verschillende types onder-grond maar ook tijdens diverse weersomstandigheden.