Regio Zuid | Maritime logistic cargo blackbox
Global Cargo Care (GCC) houdt zich bezig met het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied vanMaritime Cargo Engineering en richt zich wereldwijd volledig op zware lading en projectlading. Het ladenmet kranen brengt een groot risico met zich mee. Naast de economische waarde van de lading zelf, looptde schade die bij een calamiteit aan het schip of andere lading (of lichamelijk letsel) wordt toegebracht,al snel op in de tientallen miljoenen Euro`s. Niemand wil daarom het risico lopen verantwoordelijk teworden gesteld voor eventuele kosten bij het niet goed laden/lossen van de lading. Het voorkomen vanfouten tijdens verlading is dus van eminent belang. GCC ziet dagelijks de problematiek die haar klantenondervinden bij het laden door te weinig kennis en geen back office om op terug te kunnen vallen. Deverzekeraars merken dit ook want er moet vaker worden uitgekeerd wat vaak in de miljoenen loopt.GCC is voornemens om de veiligheid van het dagelijkse laden en lossen te vergroten zodat snellergeanticipeerd kan worden op mogelijke gevaren. Daarnaast, indien het toch fout is gegaan, demogelijkheid te bieden om middels de verkregen data te kunnen reproduceren waar het fout is gegaanen de aansprakelijkheid kan worden neergelegd bij wie hij thuishoort. Om deze doelstelling te realiserenzal GCC een tool ontwikkelen die de operator, diegene die ter plekke de eigenlijke verlading doet, kanhelpen om de juist beslissingen te nemen en daardoor de schade kan voorkomen. Daarnaast zal dezetool als “Black box” voor de verzekeraar kunnen worden ingezet om te bepalen waar het fout is gegaanen wie daarvoor aansprakelijk kan worden gehouden. Deze tool “Maritime logistic cargo blackbox”bestaat uit clinometersensoren, die via een draadloze verbinding contact maken met de black box en eendisplay, welke door de operator om zijn onderarm geplaats kan worden als een soort sleeve. Doortijdens het laden de hoeken van zowel het schip, lading, trailer en hijsmiddelen te meten en door tegeven, wordt direct inzicht gegeven waar het probleem ontstaat en kan indien nodig actie wordenondernomen. Wanneer deze data wordt gelogd dan kan het ook ter beschikking worden gesteld aan deklant en/of de verzekeraar om aan te tonen dat de lading bij hen in goed handen was. Het beoogdeeindproduct is uniek, er is in de markt geen soortgelijke of vergelijkbare tool voorhanden zowel nationaalals internationaal. GCC heeft ruime ervaring op het gebied van haar kennis m.b.t. verladingen over tebrengen naar een softwareprogramma en het uitrollen daarvan (Visual Cargo Care/Videck is ontwikkelddoor GCC en valt onder de vennootschap Global Software BV). Er zijn verschillende risico`s enknelpunten die onderzocht moeten worden voordat de investering in de ontwikkeling van het beoogdeproduct verantwoord is. De resultaten uit dit haalbaarheidsproject gaan antwoord geven op degeformuleerde technische- en economische vraagstukken waarna de opgedane kennis zal wordengebruikt bij de besluitvorming over het al dan niet in gang zetten van het beoogde innovatietraject. Het project sluit aan bij de topsector Vervoer en logistiek i.c.m. ICT en het thema “ketenfinanciering”. Met de Maritimelogistic cargo blackbox worden de risico`s m.b.t. het laden en lossen van zware producten verlaagd enwordt een betere beheersing van het werkkapitaal gerealiseerd. Het biedt tevens een tool voor deverladers i.s.m. verzekeraars om de aansprakelijkheid van schade te onderbouwen met gegevens. Metde tool lopen verladers minder risico op schade en verzekeraars minder risico op uitkeren. Kortom; hetreduceert de kosten en de risico`s in de keten.