Regio Zuid | Onderzoek biobased composieten Lightyear

Wereldwijd is er een stijgende behoefte aan schonere auto’s, geconcretiseerd naar elektrische auto’s.Nadeel aan de huidige elektrische auto’s is echter dat zij niet zelf voorzien in hun Energiesectorbehoefte. Omelektrische auto’s op te laden wordt veelal gebruik gemaakt van ‘grijze’ stroom van hetelektriciteitsnetwerk, dit komt het beoogde duurzaamheidsoogmerk niet ten goede. Om deze redenwerkt Atlas aan de ontwikkeling van een gezinsauto die vrijwel volledig zelfvoorzienend is en tochgeschikt voor de commerciële markt. Merknaam van deze auto is Lightyear. De zelfvoorziening komtvoort uit de integratie van opwekking, opslag én gebruik van Energiesector in de auto. Het integreren van dezecomponenten resulteert in een elektrisch voertuig dat ook zonder de huidige Energiesector infrastructuur ineen land kan fungeren. Waar enerzijds het voertuig als uiterst duurzaam wordt geclassificeerd is het ookeen streven om het gebruikte materiaal zo te classificeren en de CO2-voetafruk te minimaliseren. Om deCO2-voetafdruk van de Lightyear auto zo laag mogelijk te houden wil Atlas een haalbaarheidsstudie doennaar het gebruik van (deels) biobased composieten in de carrosserie en eventueel het interieur van deauto. Een composiet bestaat uit een vezel en een hars, bij samenvoeging van beide, bijvoorbeeld doormiddel van vacuüm infusie, ontstaat er een composiet. Afhankelijk van de gebruikte vezel en het soorthars is een composiet recyclebaar en/of biologisch afbreekbaar. Een voorbeeld van een composiet dat inde automotive industrie wordt gebruikt bestaat uit koolstofvezels (carbon) in combinatie met epoxy(thermo hardende hars). Dit composiet is niet recyclebaar en eveneens niet biologisch afbreekbaar. Degebruikte thermo hardende hars resulteert namelijk in een composiet waarvan de hars en de vezel nietmeer van elkaar zijn te scheiden. In de haalbaarheidsstudie worden de technische mogelijkheden enonmogelijkheden van het gebruik van (deels) biobased composieten in de automotive industrie in kaartgebracht en onderzocht. Ook economische aspecten die samenhangen met de haalbaarheidsstudieworden toegelicht in het uiteindelijk op te leveren onderzoeksrapport.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0690
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Atlas Technologies B.V.