Regio Zuid | Just-in-time waterstofconversie voor tankstations

De weg naar duurzame brandstofsystemen voor auto’s, bussen en vrachtwagens is lang, ingewikkeld en risicovol. Inmiddels is consensus bereikt dat de elektromotor de beste papieren heeft om de verbrandingsmotor te vervangen. Over de brandstoflijn is nog veel minder consensus. Na enkele decennia van ontwikkeling is er nog steeds felle concurrentie tussen batterij-elektrische aandrijving en brandstofcel- elektrische aandrijving, elk met hun voors en tegens. Brandstofceltechnologie, gevoed door waterstof, lijkt het beste geschikt voor het bieden van een grote actieradius. Echter, waterstofgas is moeilijk te comprimeren waardoor opslag en transport van waterstof erg duur is..FAST Group (hierna: FAST) is er in geslaagd om waterstof vrij te maken uit mierenzuur (het chemische kleine broertje van azijn), vlak voordat het in de brandstofcel wordt verbrand voor elektriciteitsopwekking. Omdat mierenzuur een stabiele vloeistof is op kamertemperatuur, is het eenvoudig en veilig op te slaan en te transporteren. Hierdoor is het in potentie zeer geschikt om in tankstations op te slaan en ter plaatse, naar behoefte om te zetten in waterstof om waterstofaangedreven voertuigen mee van brandstof te voorzien. Dit is wenselijk omdat on site waterstofopslag erg duur is. Een waterstoftankstation kost ongeveer €2 miljoen. Bovendien zijn veel transportbewegingen nodig zijn om waterstof aan te voeren (één tankwagen waterstof kan 40 auto’s of 6,5 truck/bus van waterstof voorzien)..In dit project onderzoekt FAST of het technisch en economisch haalbaar is om just in time waterstof vrij te maken uit mierenzuur, op de schaal die bij tankstationsnodig is..FAST, kort voor Formic Acid Sustainable Technology, is in juni 2017 opgericht. Het bedrijf is ontstaan uit een studententeam van de TU/e, team FAST, dat in de jaren ervoor onderzoek en ontwikkeling heeft gedaan op het gebied van conversie van mierenzuur naar waterstof. FAST werkt nauw samen met de TU/e, met de Ecole Polytechnique de Lausanne, met VDL, ETAS, Bürkert, Eastman, Powercell en Swagelok.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0660
Rijksbijdrage € 24.560,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager FAST Group B.V.