Regio Zuid | Corrosie beschermende supercoating

Volgens de ‘World Corrosion Organization’, bedragen de directe kosten van corrosie van staalconstructies tussen de € 1,3 en € 1,4 triljoen per jaar. Om corrosie (roesten) van staalconstructies te voorkomen, worden staalconstructies geconserveerd met coatings/primers. Gangbare coatingsystemen op de markt bestaan uit een combinatie van het aanbrengen van een primerlaag waarop meerdere deklagen worden aangebracht. Bij het aanbrengen van de gangbare coatingsystemen bestaat 80-90% van de kosten uit voorbehandeling (stralen en reinigen, enz.) en slechts 10-20% uit materiaalkosten (primer, coating/verf). De primaire corrosiewering van de gangbare coatingsystemen bestaat meestal uit het inmengen van zinkhoudende stoffen, zoals zinksilicaat, zinkfosfaat of zinkstof. Dit zijn stoffen die milieubelastend zijn en duur en in de loop van het gebruik bij beschadigingen uitgeput raken waardoor het onderliggende staal alsnog gaat roesten..Albricht Holding B.V. wil de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van de ontwikkeling van een hybride coatingsysteem, bestaande uit kunststoffen met cement en/of toeslagmateriaal om tot een product te komen dat weersbestendig is, een hoge slijtvastheid heeft, thermisch belastbaar, duurzaam en chemisch resistent. Toepassingsgebieden zijn het verlengen van de levensduur in de bouw en constructies door:.? Het coaten van wapeningsstaal in betonconstructies;.? Het coaten van moeilijk voor te behandelen stalen constructies zoals:.o Binnen de procesindustrie (corrosie onder isolatie);.o Bruggen en waterbouwkundige constructies (Prorail, Rijkswaterstaat)..Het voordeel van de innovatie is dat het staal niet meer hoeft te worden voorbewerkt via stralen en ontroesten tot op het blanke metaal. Ook het aanbrengen van de coating moet gemakkelijker en sneller gaan. Het nieuwe, hybride mengsel moet samengesteld gaan worden uit een combinatie van organische- en anorganische bindmiddelen. Het unieke aan dit composiet coatingsysteem is dat het een absoluut oplosmiddelvrij systeem moet worden. Er mag geen emissie van VOC’s plaatsvinden, waardoor het nieuwe product niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook arbo-veilig voor de mensen die met dit product gaan werken..Op basis van de resultaten van het technische- en economische haalbaarheidsonderzoek besluit.Albricht B.V. om al of niet een vervolg R&D-traject uit te voeren. Dit R&D-traject bestaat uit de ontwikkeling van definitieve prototypes (samples) van hybride mengsels van coatings voor wapeningsstaal in beton en staalconstructies. Het R&D-traject moet leiden tot een definitief eindproduct (vormen, applicatietechniek, vereiste voorbehandeling substraat) zodat een marktintroductie mogelijk wordt. Mogelijke samenwerking met R&D partners wordt onderzocht tijdens de haalbaarheid. Bij positieve resultaten zal deze R&D fase worden uitgevoerd in samenwerking met Bjond (Maaseik) en Cuypers Service BV (Elsloo en Weert) om de marktintroductie van het nieuwe product mogelijk te maken. Ook duurtesten zullen onderdeel uitmaken van de R&D-fase..Het project past binnen de Topsector Chemie en kunststoffen, onder de programmatische hoofdlijn ‘Chemistry of Advanced Materials’. Hierbij past de innovatie specifiek bij themanummer 3.2 ‘Superieure materialen’.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0644
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Chemie en kunststoffen
Aanvrager Albricht-Holding B.V.