Regio Zuid | User-friendly Intelligent Speed Adaptation

Om een hogere verkeersveiligheid, betere doorstroming en hoger comfort te bereiken zet de topsector HTSM in op geautomatiseerd rijden. Het concept van geautomatiseerd rijden is echter niet nieuw. Reeds in de jaren ’70 werd er geëxperimenteerd met zogenoemde Intelligent Speed Adaptation (ISA) systemen. Deze systemen begrensden voertuigen op de ter plekke toegestane snelheidslimiet. De effectiviteit van het ISA systeem wordt niet betwist. In 2001 werd Intelligent Speed Adaptation in een publicatie van Carsten en Tate nog “the most powerful collision avoidance system currently available” genoemd.1.Ondanks haar effectiviteit is ISA tot op heden slechts beperkt geïntroduceerd. Veel navigatiesystemen waarschuwen de chauffeur wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden, maar van daadwerkelijke beïnvloeding van de snelheid is geen sprake. Een van de redenen voor het uitblijven van succes in de introductie van ISA is het gebrek aan gebruikersacceptatie van de oplossing.2.In dit project onderzoekt V-tron de haalbaarheid van de ontwikkeling en marktintroductie van een gebruikersvriendelijke ISA oplossing, die wel zal leiden tot gebruikersacceptatie. V-tron heeft hierbij het plan opgevat om de technologie door te ontwikkelen tot een werkelijke smart mobility toepassing. Niet langer zal het gaan om het begrenzen van de snelheid tot de geldende maximumsnelheid, V-tron voorziet een systeem dat op basis van de actuele verkeersomstandigheden een gewenste snelheid bepaalt en deze instelt in het cruise control systeem van het voertuig. Hierdoor levert het systeem een nog grotere bijdrage aan de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid..Dit project bestaat uit een technisch haalbaarheidsonderzoek aangevuld met een juridisch onderzoek en een economisch haalbaarheidsonderzoek. De laatstgenoemde zal bestaan uit een marktonderzoek en een gebruikersonderzoek . Op basis van de onderzoeksresultaten zal V-tron beslissen of en hoe er overgegaan wordt op een vervolgproject, welke zal bestaan uit de experimentele ontwikkeling van de User-friendly Intelligent Speed Adaptation oplossing.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0625
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager V-Tron B.V.