Regio Zuid | Biobased ‘’ Reactivity Controlled Compression Ignition ‘’ aandrijfsysteem

Aanvrager en uitvoerder van onderhavig project is het in Oss gevestigde bedrijf ArenaRed B.V. Het bedrijfis gespecialiseerd in motormanagement op basis van Combustion Pressure Based Control (CPBC).ArenaRed is voornemens een Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI) aandrijfsysteem teontwikkelen op basis van biobrandstoffen. De wereldeconomie draait nog steeds voornamelijk opfossiele grondstoffen. Met name ten behoeve van de industrie en mobiliteit is er een overschot aanschadelijke CO2 uitstoot. Al jaren groeit het besef dat hiertegen opgetreden moet worden, met namevanwege de klimaatverandering. Biobrandstoffen zijn een duurzaam alternatief ten opzichte van fossielebrandstoffen. Het ontbreekt echter nog aan nieuwe motortechnieken die grootschalige adoptie vanbiobrandstoffen mogelijk maken. De hoofddoelstelling binnen dit project is gericht op het bevestigen ofhet technisch en economisch gezien haalbaar is om een RCCI aandrijfsysteem te ontwikkelen op basisvan biobrandstoffen om zo een schonere en goedkopere brandstof te gebruiken als alternatief voor defossiele brandstoffen ten einde de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof substantieel te reduceren. Debelangrijkste reden waarom RCCI uitzonderlijk efficiënt is, is dat de warmteafgifte van de verbrandingeen hoge mate van regelbaarheid heeft, wat betekent dat de thermodynamische efficiëntie volledig kanworden geoptimaliseerd. Om de chemische reacties te dempen, wordt de motor bedient bij een lichtereverbranding die ook het warmteverlies vermindert. Bij het uitvoeren van CDC wordt veel warmteovergedragen aan de wanden vanwege de hoge piektemperaturen van brandende dieselverstuivingen.Echter werkt het huidige systeem nog op fossiele (diesel) brandstof en aardgas, terwijl biobrandstoffenin het kader van duurzaamheid wenselijker zijn. Het is vooralsnog echter onbekend welke biobrandstofde meeste geschikte eigenschappen bevat. Het lijkt erop dat (M)Ethanol en Methaan hiervoor het meestgeschikt zijn, maar aanvullend technisch onderzoek inzake de verbrandingseigenschappen is noodzakelijkom dit uit te wijzen. Daarnaast mag een nieuw te ontwikkelen systeem geen negatieve effecten hebbenop de technische prestaties van de biobased aandrijving. De ontwikkeling van een biobased RCCIaandrijfsysteem heeft een enorme marktpotentie in de automotive, maritieme en industriële sector.Alternatieven als elektrische aandrijving en de fuel cell zijn momenteel nog te kostbaar en onvoldoendegeschikt voor langdurig intensief gebruik. Er zijn echter nog verschillende economische vraagstukken diebeantwoord dienen te worden om het daadwerkelijke economische perspectief vast te stellen. Het doorArenaRed uit te voeren haalbaarheidsonderzoek bestaat voor een groot deel uit deskresearch en voorhet overige deel uit experimentele ontwikkeling. Het uiteindelijke besluit of ArenaRed over gaat tot dedaadwerkelijke ontwikkeling van een biobased RCCI motoraandrijving zal afhangen van de resultaten vanhet haalbaarheidsonderzoek. Binnen de innovatieprogramma’s van de topsector past het project bij het onderdeel ‘’Automotive’’ dat deel uitmaakt van de topsector HTSM. Een prioritair subthema in hetinnovatieprogramma is ‘’Green and Smart Mobility ‘’. De aandrijflijn van de toekomst is een duurzameaandrijflijn. Het betreft hier de ontwikkeling van een efficiëntere duurzame biobased aandrijflijn op basisvan het RCCI principe.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0622
Rijksbijdrage € 24.960,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Arenared B.V.