Regio Zuid | Autonomous Agricultural Vehicle (AAV)

gemaakt voor landbouwmachines waarin alles geregeld en gecontroleerd kan worden. De arbeid iscomplex geworden en vraagt steeds meer om goed geschoold personeel. De gewichten van de machineszijn exponentieel toegenomen en zorgen voor veel problemen. Daarnaast neemt maatschappelijkdraagvlak voor dit soort rijdende fabrieken op de openbare weg af, met name in de stedelijke gebieden.De moderne en intensieve landbouw brengt echter wel de nodige problemen met zich mee. Naast hetverhoogde verbruik van brandstoffen en chemicaliën is het grootste probleem de bodemverdichting alsgevolg van deze zware machines. Dit leidt tot een (bijna) onomkeerbaar ecologisch probleem wat er voorzorgt dat de conditie van veel landbouwgronden verslechtert met een vermindering van de opbrengsttot gevolg. Eén van de oplossingen zou kunnen komen van lichtere en autonoom werkende voertuigen.Het op de juiste manier toepassen en combineren van de huidige technologische ontwikkelingen en dejuiste toepassing en integratie hiervan in nieuwe concepten, zorgt er voor dat dit niet langer een utopieis maar werkelijkheid gaat worden. Opdrachten kunnen op afstand doorgegeven worden en zelfstandigdoor één of meerdere voertuigen uitgevoerd worden. De focus komt weer te liggen op de landbouw zelfin plaats van het besturen van machines. Het concept van het Autonomous Agricultural Vehicle (AAV)biedt die oplossing. Dit concept is erop gericht om met minimale bodemdruk en Energiesector efficiëntlandbouwgronden te bewerken en landbouw gewassen te oogsten en verzorgen. Onder de streep levertde AAV de agrariër (veel) geld op en zijn er ook belangrijke kwalitatieve voordelen: • Betereinzetbaarheid van de voertuigen en minder impact van machine uitval door het flexibele karakter van deAAV; • De agrariër kan zich focussen op het managen van zijn onderneming in plaats van het rijdend enbemand houden van zijn voertuigen. De schaarse beschikbaarheid van hoogopgeleide operators enservicemonteurs is niet langer een probleem; • Minder kans op machine storing door een enormereductie van onderdelen (cabine en aandrijflijn); • De AAV’s kunnen goedkoper worden gebouwd omdatze niet zelf over de openbare weg rijden en daarmee geen 50 km/u hoeven te kunnen rijden wat eenbesparing oplevert t.a.v. beremming, banden, aandrijflijn, transmissie, etc.; • Er kunnen goedkoperewerktuigen worden gebruikt door complexiteitsreductie omdat werktuigen niet ingeklapt hoeven teworden voor het wegtransport. AgXeed BV wil met het AAV-concept een substantieel marktaandeelgaan overnemen van de conventionele bemande landbouwvoertuigen. Met name voor de volgendesegmenten is de te verwachten kostenbesparing en verhoging van de gewasopbrengst aanzienlijk endeze zullen als eerste benaderd worden: • Bedrijven met grote percelen; • Bedrijven metarbeidsintensieve teelten; • Loonbedrijven; • Early adopters die als eerste de laatste technologieën willen toepassen. AAV heeft de potentie om een marktaandeel van 5% van de huidige trekker marktover te nemen. Op basis van een marktaandeel van 5% zou dat een aantal van 6000 units per jaarbetekenen in West- en centraal Europa. De potentie buiten Europa is nog groter. De AAV dient binnen 2jaar voor grondbewerking inzetbaar te zijn. De ontwikkeling van de AAV wordt snel gestart indien deresultaten van de haalbaarheidsstudie positief zijn (de haalbaarheidsfase duurt 6 maanden). Degeschatte kosten voor de R&D fase bedragen € 1.600.000.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0616
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Agro en visserij, Voedings- en genotmiddelen
Aanvrager AgXeed B.V.