Regio Zuid | “Level Playing Field” voor alle expediteurs t.b.v. de vervoersmodaliteit spoor

Goederenvervoer per spoor is aanzienlijk duurzamer dan vervoer per weg. Alle partijen van Overheid, transportsector tot opdrachtgevers zetten dan ook zwaar in om de goederen op een meer duurzame wijze met een zo laag mogelijke milieu belasting te realiseren..Een zeer belangrijke modaliteit hierin is goederen treinvervoer. Studie naar Transport Emissies van de modaliteiten, uitgevoerd door CE Delft, geeft aan dat alleen al de CO2 uitstoot, gemeten in g/T-km, ligt op minder dan 1/3 van die van wegvervoer..Om maximaal op intermodaal transport in te zetten dienen wel alle belemmeringen welke in de praktijk bestaan geslecht te worden. Een belangrijke hierin zijn de grote ongelijkheid in kosten, toegankelijkheid en operationele zekerheid van het spoorvervoer. Hierin bevinden zich de kleine en middelgrote expediteurs in een grote achterstandspositie t.o.v. de grote partijen en aanbieders. Hierdoor is men gedwongen om alsnog voor het milieubelastende wegtransport te kiezen..Dit project onderzoekt de haalbaarheid voor de ontwikkeling van een innovatief platform om ook de kleine en middelgrote expediteur “een Level Playing Field” te kunnen bieden. Op deze wijze kunnen zij niet alleen de concurrentiestrijd aangaan maar zullen zij veel eerder de keuze maken van intermodaal transport waarbij spoorvervoer voor vele verbindingen de optimale keuze zal zijn..Door deze doelgroep te verenigen en een gemeenschappelijk toegankelijk platform te realiseren kunnen ook zij full train loads reserveren hetgeen direct zal leiden tot grote voordelen. Enkele hiervan zijn:.• Snellere afhandeling door vaste vertrektijden op trein terminal .• Zekerheid modaal treintransport door eigen treinstellen/blokken.• Vaste vertrektijden, vaste aflevertijden.• Lagere prijzen door afnamegarantie.• Directe en zekere planning (minder tijdsbeslag).• Grotere inzet intermodaal transport resulteert in kostenverlaging en minder milieubelasting.• Concurrente prijsstelling mogelijk.• Groeimogelijkheden door betere marktpositie.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0613
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager Framework Logistics B.V.