Regio Zuid | Modulariteit op batterijcelniveau

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe productiemethode van lithium-ion batterijmodules, waarbij geen lasverbinding noodzakelijk is om batterijcellen met elkaar verbinden in een module. Dit is normaal gesproken wel het geval bij batterijmodules voor automotive toepassingen, waarbij de cellen doorgaans op een batterijtab gelast worden die zorgt voor een krachtige verbinding tussen de verschillende cellen. Deze lasverbindingen maken het echter ingewikkeld om de batterijmodules te recyclen aan het einde van hun levensduur, aangezien het demonteren van de batterijcellen daardoor vaak met de hand moet gebeuren. Dit zorgt er onder andere voor dat recycling van batterijen nog niet economisch interessant is, waardoor nog maar 3% van de lithium-ion batterijcellen gerecycled wordt. Dit is problematisch, gezien de grote groei in elektrische voertuigen die ervoor zorgt dat de materialen die noodzakelijk zijn voor de vervaardiging van lithium-ion batterijen (zoals lithium, nikkel en kobalt) steeds schaarser worden. Enkel recycling van deze materialen kan ervoor zorgen dat er genoeg beschikbaar blijft om aan de groeiende vraag naar batterijpakketten te voldoen..STORM Engineering & Research Services (spin-off van het studententeam dat op een zelfontwikkelde elektrische motorfiets de wereld rondreed) heeft daarom het idee bedacht om batterijcellen op een andere manier te verbinden, waardoor het demonteren van batterijcellen aan het einde van hun levensduur gemakkelijker is. Dit houdt in dat de batterijcellen eenvoudig verwijderd kunnen worden van hun behuizing. Dit proces is goed te automatiseren en daardoor wordt het eerder economisch interessant om de batterijmodules te recyclen. Daarnaast kan dit ervoor zorgen dat kapotte cellen eenvoudig vervangen kunnen worden en dat batterijcellen eventueel geüpgrade kunnen worden indien er betere cellen op de markt te verkrijgen zijn (en de behuizing en overige elektronica dus hergebruikt kan worden). De oude cellen kunnen dan een tweede leven krijgen, bijvoorbeeld voor huishoudelijke opslag van elektriciteit, of kunnen worden gerecycled worden..Deze studie zal met name onderzoeken of het mogelijk is om een sluitende business case rond te krijgen. Hiertoe worden de verschillende technische mogelijkheden onderzocht met bijbehorende kosten en baten. Daarnaast worden verschillende business case scenario’s onderzocht, uitgewerkt en gevalideerd met mogelijke partners en klanten..Indien dit onderzoek de technische haalbaarheid aantoont en de economische potentie onderschrijft zal de nieuwe productielijn daadwerkelijk worden opgezet om de eerste batterijmodules middels deze nieuwe, innovatieve productiemethode te vervaardigen

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0600
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Chemie en kunststoffen
Aanvrager STORM Engineering & Research Services B.V.