Regio Noord-Holland | Slim laden via laadpalen
De toename in het verbruik van elektriciteit en de vraag naar duurzaamheid voert grote druk uit op het huidige Energiesectorsysteem. De groei van fluctuerende (meestal lokale) duurzame Energiesectorbronnen die weersafhankelijk zijn, en nieuwe Energiesectorvragers zoals elektrische auto’s en warmtepompen resulteren in grote fluctuaties, onbalans, en tweerichtingsverkeer van elektriciteit in het net. Vooralsnog is TenneT voor het opvangen van de onbalans op het net nog grotendeels afhankelijk van grote conventionele, fossiele elektriciteitscentrales zoals kolen- en gascentrales. Deze zijn echter erg vervuilend en kunnen maar een beperkte hoeveelheid flexibiliteit leveren. Vandebron heeft het daarom mogelijk gemaakt om elektrische auto’s geaggregeerd te ontsluiten zodat zij middels dynamische laadpatronen actief flexibiliteit aan het net kunnen leveren. Met deze slimme laaddienst kan Vandebron slim gebruik maken van de batterijcapaciteit van auto’s. Als er meer vraag dan aanbod is naar Energiesector stoppen ze met het laden van die auto’s, en ze starten als het tegenovergestelde het geval is. Het nadeel is echter dat de huidige ‘Slim laden’ dienst niet geschikt is voor alle elektrische en hybride auto’s. Dat komt omdat het vooralsnog noodzakelijk is om te communiceren met de software van de auto zelf en er rechtstreeks commando’s naar de auto’s worden gestuurd om te stoppen/starten met laden. Hierdoor is het vooralsnog alleen mogelijk om te laden met Tesla’s. Vandebron wil daarom in dit project onderzoeken of het mogelijk is om een nieuwe slim laden dienst te ontwikkelen die niet de auto zelf maar de laadpaal aanstuurt zodat er een veel grotere pool van auto’s en daarmee meer flexibiliteit ontsloten kan worden.