Hexa Tetra Propeller-e

Samenvatting MIT R&D-Samenwerkingsproject ‘HEXA TETRA PROPELLER-e’.De projectpartners, HTP R&D BV (HTP) en VAN DIJK FEM ENGINEERING BV (VDE) hebben de ambitie om te komen tot een disruptieve innovatie in de scheepvaartsector. De projectpartners willen een nieuw voortstuwingsprincipe voor de scheepvaart ontwikkelen, met name elektrisch aangedreven schepen..Doelstelling is het ontwikkelen van een prototype motor met HTP-aandrijftechnologie, toepasbaar in een testsituatie in een elektrisch aangedreven binnenvaartschip. Deze technologie is erop gericht om de traditionele schroefvoortstuwing te vervangen door een principe op basis van een kleppensysteem. Concreet eindresultaat is het realiseren van een prototype in een binnenvaartschip t.b.v. testen welke input moet leveren voor definitieve marktrijpe toepassing..Een Hexa Tetra Propellor maakt een complexe dubbelroterende beweging die vergelijkbaar is met die van een kaleidocycle. De kracht die de bladen uitoefenen op het water draagt vrijwel volledig bij aan de longitudinale voorstuwing, zonder het water in draaiende beweging te verplaatsen, resulterend subliem theoretisch stuwingsrendement!.Alternatieven zijn verbruiksreductie of alternatieve technologie. De 1e kan deze rendement niet evenaren en de 2e kan onze technologie juist toepassen..Deze uitdagingen en de technologische ontwikkeling en onderzoeksonderwerpen die dit met zich meebrengt, worden in dit MIT R&D-project onderzocht en ontwikkeld..- Opschalingpotentie naar gehele maritieme vloot..- Groeiend aantal vaarreizen..- 12.000 binnenvaartschepen in EU..- Brandstofreductie van 30-50%, zijnde € 45k – 75k per schip..- Effectieve terugverdientijd 3-5 jaar voor scheepseigenaar..- Geschatte totale ombouwkosten per schip € 200k – 300k..Het project sluit aan bij de Topsector Water: (Maritieme Sector, cluster Schone Schepen) & TKI Hybrid 111 Hybride configuraties voor voortstuwings- en Energiesectorsystemen aan boord van schepen, plus sterke cross-overs met Topsector Energiesector en HTSM.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0181
Rijksbijdrage € 200.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager HTP R&D B.V.