Lightweight Cryogenic Transport Tank
Het idee van Tankbouw Rootselaar en ALE Delft is om de binnenwanden van cryogene transporttanks te omwikkelen met een kunststof draden. Zo kan de dikte van de stalen binnenwand met de helft afnemen met een significante gewichtsreductie tot gevolg. Dit past precies binnen het speerpunt “Duurzaamheid” van de genoemde topsector. De CO2 footprint van de productie van de tank neemt af en ook het transport wordt duurzamer door de gewichtsafname. Er is immers minder brandstof nodig.?.Binnen de transportketen zal de genoemde gewichtsafname zorgen voor een lagere belasting op het milieu. Dit milieuvoordeel komt ook nadrukkelijk terug in het gebruikte materiaal. Composiet vezels hebben een lagere ecologische voetafdruk dan staal en aluminium. De topsector vraagt specifiek aan het mkb om de CO2 uitstoot te reduceren “door (…) door technologische oplossingen te ontwikkelen.” Iets wat in dit project exact gebeurt..Ook zorgt de gewichtsafname van de tank ervoor dat er meer goederen kunnen worden vervoerd per transport. Zo kan het project ook een bijdrage leveren aan de afname van het aantal benodigde transportkilometers..De twee bedrijven in dit project vullen elkaar perfect aan. Er kan zelfs nog sterker worden gezegd dat er in Nederland geen consortium van twee bedrijven is te bedenken dat dit project tot een beter einde kunnen brengen dan deze twee specialistische bedrijven. Tankbouw Rootselaar zag in de markt de potentie van het reduceren van gewicht van de cryogene tanks. Hiervoor ging eigenaar Wim van Rootselaar op zoek naar een composiet engineeringsbedrijf en stuitte daarbij al snel op ALE Delft. Sinds de oprichting staat dit bedrijf bekend om de hoogwaardige producten en vooral ook het hoogwaardige onderzoek wat aan productie vooraf gaat en binnenshuis wordt uitgevoerd. Zo vult ALE de hiaten in de kennis bij Rootselaar perfect op. Kennis van het bouwen van grote cryogene tanks wordt gecombineerd met de composiet vezel ‘wikkel’ techniek van ALE.