Droge Scrubber
Rederijen krijgen vanaf 2020 te maken met verscherpte eisen rond de uitstoot van milieubelastende stookolie. Om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen worden momenteel natte scrubbers geïnstalleerd welke d.m.v. water (met chemicaliën) zwaveldioxide uit de rookgassen wast. Konutherm is van mening dat toepassing van natte scrubbers niet het juiste antwoord is op de uitstoot-problematiek, mede omdat hierdoor het Energiesectorverbruik aan boord, en daarmee de CO2 uitstoot, sterk toeneemt. Anderzijds wordt de milieuproblematiek verschoven, want hoe zit het met de afvoer en behandeling van het gebruikte, verontreinigde water? ..Als alternatief hiervoor wordt er binnen dit project gewerkt aan de ontwikkeling van een droge scrubber/ absorbertechnologie. Met dit product kan een compleet nieuw proces worden uitgevoerd waarmee rookgassen van schepen kunnen worden gezuiverd..De kern van de innovatie is gelegen in het regeneratief verwarmen, en het middels een chemische reactie omzetten van kalk in gips, waarbij op een hoge temperatuur de zwaveloxide (en NOx, VOC’s, roet, stof, CO) uit de rookgassen wordt verwijderd...Het consortium draagt met deze ontwikkeling bij aan de ambities die gesteld worden binnen het thema "Schone Schepen" van de Topsector Water.