Circular IoT for Logistics
TripleOre ontwikkelt en exploiteert een IoT platform met diverse type sensoren en koppelingen voor verschillende toepassingen specifiek voor supply chains (productie en Vervoer en logistieke ketens). Pharox levert de ‘zintuigen’ die data verzamelen in een centraal systeem, en zet dit om naar waardevolle sturingsinformatie voor klanten...Kinergizer ontwikkelt energy harvestingsystemen, juist voor deze ‘zintuigen’: verschillende soorten sensoren...Om IoT voor de Vervoer en logistieke (mulitmodale) sector verder geschikt te maken willen TripleOre en Kinegizer een aantal nieuwe en belangrijke ontwikkelingen uitvoeren:.1. Precisie-positiebepaling (afwijking < 0,5 mtr.).2. Energy harvestingsysteem op basis van transportgebonden trillingen.3. Energiesectorzuinige positiebepaling.4. ATEX approved positiebepaling en Energiesectorvoorziening.Hiermee wil men de Vervoer en logistieke keten tot op handlingniveau kunnen aansturen..Dit project zal een nieuwe generatie zeer nauwkeurige GPS-sensoren, gevoed door het nieuwe Kinegizer energy harvesting systeem opleveren, getest onder realistische omstandigheden. .De harvestingsytemen functioneren niet alleen in een breed spectrum aan trillingsfrequenties, maar ook bij verschillende intensiteiten van impact.Pharox.io zal worden uitgebreid met een module om deze data in de keten beschikbaar te stellen en te visualiseren. De testresultaten moeten leiden tot een product dat gereed is om met de launching customers gedurende een implementatietraject te finetunen...De verwachtingen voor de IoT markt zijn hooggespannen. Voorspellingen over het aantal devices loopt al snel in de miljarden devices in 2025. Als een deel van deze devices met batterijen gevoed worden, levert dit een aanzienlijke milieubelasting op. Energy harvesters kunnen op zich worden ingezet in een groot aantal toepassingen. Dankzij de sterk verbeterde sensoriek kan de Vervoer en logistieke keten voor markten als farma en food beter functioneren, waardoor multimodaliteit aantrekkelijker wordt. Dit leidt tot betere Vervoer en logistieke prestaties (lagere kosten), maar bovenal een lagere CO2-uitstoot en minder congestie op de wegen.