Haalbaarheidsstudie naar de simulatie van een ovale drive-train system op een stationaire spinfiets

Tijdens het ontwikkelen van de [Aanvrager/Partner] spinfiets ontwikkelde Bas van Rens (Founder van [Aanvrager/Partner]) een interesse in een hightech drive-train systeem voor de fiets gebaseerd op het idee van ovale tandwielen. Met een ovale tandwiel wordt een niet perfect ronde (bijna eclips-vormig) vorm bedoeld, waar ten opzichte van een rond tandwiel het wiel twee lange zijdes heeft en twee korte. De bekende meervoudig tourwinnaar Christopher Froome fietst al met ovale tandwielen veel amateurfietsers/recreanten willen ook graag fietsen zoals de professional. Ovale tandwielen worden echter niet op grote schaal verkocht. Dat komt door een gebrek aan kennis over dit drive-train system. Er zijn momenteel slechts enkele bedrijven die een ovale drive-train kunnen leveren. Naast deze initiële beperking zijn er bij zo’n drive-train vele instelparameters (vorm, mate van ovaalheid, oriëntatie van de assen t.o.v. de trapas, etc.), immers ieder individu heeft zijn eigen voorkeuren en krachtpiek momenten. Dit leidt tot hoge aanschafprijzen en lange insteltijden voor zo’n set-up. De theorie achter ovale of ellipsvormige tandwielen is dat maximale kracht geleverd kan worden tijdens de verticale beweging (van boven naar beneden trappen). Door het ovale blad worden de spieren in het horizontale deel van de trapbeweging ontlast. Middels zo’n drive-train kan een individu op piekmomenten maximaal vermogen leveren. Additioneel voordeel van een ovaal tandwiel is dat het lijkt alsof er twee versnellingen op 1 blad zitten. Namelijk een zwaar verzet (verticale beweging) en een lichter verzet (ho

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0134
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon