Serious game Ruimte en Energiesector '2.0'
Generation.Energy wil de Energiesectortransitie versnellen door een interactieve serious game te ontwikkelen die diverse stakeholders (lokale beleidsmakers, beslissers, burgers) assisteren bij het nemen van beslissingen over duurzame Energiesectorprojecten, zoals waar die in de wijk/provincie kunnen worden gesitueerd. Centraal hierbij staat de maatschappelijke acceptatie (door burgers) van ruimtelijk-energetische initiatieven zoals voorgesteld door het Rijk, de provincies en gemeenten. Generation.Energy heeft hiertoe al een analoge game ontwikkeld. Inzet is nu om de technische en economische haalbaarheid vast te stellen voor de verkenning van doorontwikkeling van het analoge spel met fiches op een landkaart tot een interactieve serious game met slimme hardware en software. De technologie faciliteert de monitoring of Energiesectorneutrale doelstellingen kunnen worden behaald wanneer gesimuleerd wordt duurzame Energiesectorprojecten op verschillende wijzen in te bedden in de (lokale) ruimtelijke ordening. Dit alles gebruikmakend van big-data, (open GIS) databases met landschappelijke en energetische data/kenmerken en 3D visualisaties om diverse scenario’s te verkennen en door te rekenen. Doelstelling is om vanuit de creatieve (ICT) sector serious gaming technologie te ontwikkelen met als doel om stakeholders (waaronder burgers) actief te betrekken bij (en centraal te plaatsen in) het ontwerp-, creatie- & besluitproces van de Ruimtelijke Ordening. Op deze wijze kunnen burgers en overheid gezamenlijk invulling geven aan uitrol van grootschalige duurzame Energiesector-projecten met een hoge graad van maatschappelijke acceptatie.