Een haalbaarheidsproject op de ontwikkeling van een Ferrofluid sealing
De huidige termijn voor een interval is 5 jaar voor schepen jonger dan 15 jaar en 2,5 jaar voor schepen ouder dan 15 jaar. Met de beoogde ontwikkeling van een Ferrofluid seal wil AEGIR een betrouwbaardere, duurzamere schroefasafdichting realiseren en de dockinginterval verlengen naar 7 tot 10 jaar. Vanuit wet- regelgeving zijn dockingsintervallen langer dan deze termijn ook niet toegestaan. Het doel van de afdichting is het afdichten van de stern tube, waarbij de innovatieve afdichting zo ontwikkeld wordt dat onder alle omstandigheden, op veilige, met weinig tot geen slijtage, en op duurzame wijze elke mogelijke druppel olie aan boord blijft en alle lekkage van buitenboordwater naar het schip verhinderd wordt. Het toepassingsgebied ligt binnen de maritieme sector bij onder andere: zeewaardige schepen, binnenvaart en baggerindustrie. Hierdoor sluit het project aan bij het Innovatiethema ‘’Schone schepen’’ en specifiek bij het subthema ‘’Emissies’’. Het gaat hier om emissies naar lucht en water van o.a. brandstof, oliën en vetten, geluid, zwart en grijs water die voorkomen dienen te worden als ze schadelijk zijn. Een duurzamere en effectievere afdichting zal bijdragen aan minder schadelijke lek van olie in het zeewater, veroorzaakt minder fractie en zorgt tevens voor een reductie van het brandstofverbruik. Middels deskresearch in combinatie met experimentele ontwikkeling wil AEGIR de volgende haalbaarheidsvraag kunnen beantwoorden: ‘’Is het voor AEGIR technisch en commercieel gezien haalbaar om, met inachtneming van huidige en toekomstige ontwikkelingen, een sealing te ontwikkelen dat op basis van een ferrofluid bestand is tegen externe verstoringen als trillingen, variërende luchtdruk en zeewaterdruk, waardoor er een perfecte afdichting van de schroefas wordt bewerkstelligt en lekkage van olie in het zeewater substantieel wordt gereduceerd? Op basis van de resultaten in onderhavig project wordt er een beslissing genomen over het daadwerkelijk starten van een vervolgproject.