Spryng 2-Way Voice Gateway

Spryng onderhoudt inzake haar SMS diensten nauwe contacten met ziekenhuizen en onderkent hierdoor de ondergaande problematiek: 1. Patiënten worden na een telefonisch consult door een verkeerde diagnose vaak naar verkeerde specialistische afdelingen door verwezen. 2. De kansen op (erfelijke) aandoeningen zoals borstkanker worden vaak te laat gediagnosticeerd. Spryng wil een technisch haalbaarheidsonderzoek uitvoeren om haar SMS diensten uit te breiden met een “2-Way Voice Gateway”. De uitdaging betreft onderzoek naar betrouwbare technologie om snel medische klachten te identificeren op basis van een telefoongesprek. In technisch zin is de vraag hoe men middels een 2 way voice gateway op basis van medische klachten een eerste diagnose kan stellen. De innovatie schuilt hierbij in het analyseren van de antwoorden en middels Artificial Intelligence genereren van een medische diagnose. Een tweede stap is het op basis van deze diagnose genereren van een medisch stappenplan waaronder tot stand brengen van een contact met een specialistisch afdeling. De voice-gateway moet het mogelijk maken om volledig geautomatiseerd telefonische intake gesprekken met patiënten af te nemen zonder dat hier een medewerker van het ziekenhuis aan te pas komt. Middels het beantwoorden van patiënten op vooraf door specialisten opgestelde vragen zou het systeem moeten beoordelen of de persoon in kwestie een verhoogde kans heeft op bijvoorbeeld een erfelijke aandoening. Zo ja, dan zou het systeem doormiddel van een koppeling met het agendasysteem van het ziekenhuis ook direct een afspraak voor de patiënt kunnen inboeken. In de praktijk denkt men aan een patiënt welke telefonisch vragen moet beantwoorden aangaande geslacht, leeftijd, erfelijke aandoeningen, etc. De antwoorden moeten realtime middels tekst to speech technologie worden geconverteerd naar tekst. Technische innovatie schuilt vervolgens in het middels tekst mining analyseren van de antwoorden en middels een boomdialoog verder uitvragen van de patiënt. Dit proces zou moeten worden herhaald tot er inzichtelijk is of de patiënt wel of niet in aanmerking komt voor een afspraak. Als dit het geval is zal het systeem de beschikbare tijdstippen kenbaar maken en kan de afspraak met de patiënt worden ingeboekt. De na te streven technologie wil men aanwenden voor meerdere toepassingen in de gezondheidszorg. Te denken valt aan het geautomatiseerd inboeken van afspraken voor specialisten, het kenbaar maken dat patiënten in aanmerking komen voor bepaalde vaccinaties of bijvoorbeeld te vernemen hoe de patiënt thuis hersteld na een operatie. Aangaande erfelijke aandoening denkt Spryng aan het profileren van patiënten middels data mining technologie. Hierbij wil men diagnoses en profielen automatisch vergelijken met duizenden patiënten dossiers. Hieruit moet een passend behandelplan worden gegenereerd.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0080
Rijksbijdrage € 24.800,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Medische sector
Aanvrager Spryng B.V.