HTP-e; Hexa tetra Propeller voor elektrisch aangedreven schepen

HTP R&D werkt aan revolutionaire ontwikkelingen in de scheepvaart die kunnen leiden tot aanzienlijke Energiesectorbesparingen. Samengevat gaat het om de vervanging van scheepsschroeven door een kleppensysteem, dat men wil aansluiten op bestaande elektrische aandrijving en andere varianten. Het betreft een (voorgenomen) innovatie in de Topsector Water (Maritieme sector, het cluster Schone Schepen). Dit sluit ook aan bij het Europees klimaatbeleid geformuleerd in Horizon2020 en bij het Klimaatakkoord van Parijs. De innovatie betreft een radicaal andere manier van voortstuwing voor zowel binnenvaart als zeescheepvaart. In de basis gaat het om de vervanging van traditionele scheepsschroeven voor een systeem met 6 kleppen, aangedreven door hetzij een elektrische, hetzij een diesel-aangedreven motor. Toepassing leidt tot zeer aanzienlijke Energiesectorbesparingen in de scheepvaart; denk aan 30% tot 50%. Theoretisch (wiskundig, natuurkundig) en dmv. een schaalmodel is in laboratoriumopstelling al aangetoond dat dit technisch-theoretisch haalbaar is. In dit onderzoek wil men een aantal onderzoeksvragen beantwoorden alvorens men verder kan gaan naar verdere prototypeontwikkeling en toespitsing op doelmarkten. De laatste jaren heeft elektrische aandrijving (on der meer onder invloed van bedrijven als Tesla) een hoge vlucht genomen en ziet men ook voor de scheepvaart veel mogelijke toepassingen. HTP R&D wil daar haar HTP-technologie op laten aansluiten.?Het streven is om met de nieuwe technologie de Energiesectorconsumptie en daarmee vervuiling (CO2, fijnstof etc.) en kosten te reduceren, en daarmee bij te dragen aan efficiëntere en goedkopere scheepvaart en aan een schoner klimaat. Eventueel speelt geluidsvermindering en minder schade aan bodems en het onderwatermilieu een rol. Cross sectorale verbindingen zijn er met Topsector Energiesector (reductie brandstofverbruik, hoger rendement en schonere Energiesector zoals elektriciteit). Ook zien wij een verbinding met de topsaector HTSM, vooral met de clusters composieten en coatings, omdat men met name kijkt naar andere en nieuwe materialen. In de verre toekomst wordt ook gedacht aan andere toepassingen, waaronder wind-Energiesector.? Veel vragen zijn nog onbeantwoord met betrekking tot de toekomstige innovatie en prototype-ontwikkeling; techniek, strategie, markt, doelgroep, concurrentie, partnerkeuze, uitbesteding vs. in huis doen, licentiebeleid, IP-verdeling en bescherming, samenwerking binnen een keten, samenwerking met kennisinstituten, management van investor-relaties etc. Er moet veel onderzoekswerk worden verzet, voornamelijk HTP R&D B.V. zelf (hoofdzakelijk tijd). maar ook door extern deskundigen. Er worden out of pocket kosten gemaakt. Het betreft een potentieel lang en duur innovatietraject dat pas op langere termijn inkomsten of winst kan opleveren, en vergt daarom zorgvuldige voorbereiding. Men kan dus niet over 1 nacht ijs gaan en moet keuzes goed kunnen onderbouwen. Dit onderzoek heeft een looptijd van 12 maanden (mei 2018 - april 2019).

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2018-0071
Rijksbijdrage € 25.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2018
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager HTP R&D B.V.