SocialFactor
De consument wordt vandaag de dag continu in contact gebracht met marketinguitlatingen, tot wel 3.000 reclameprikkels per dag. Daarbij wil men online o.a. door middel van cookies en aankoopgeschiedenis gepersonaliseerde aanbiedingen tonen. Echter, deze “gepersonaliseerde” uitlatingen vinden vaak geen directe aansluiting bij de daadwerkelijke gebruiker. Waar de één uitsluitend geïnteresseerd in de prijs, wil de ander juist het product wat als beste getest is. Dit fenomeen staat beter bekend als social bias. Om daadwerkelijk gepersonaliseerde marketinguitlatingen te kunnen automatiseren is Voor Innovatie voornemens om SocialFactor te ontwikkelen. Dit is een softwareplatform dat enerzijds deze bias van consumenten in kaart brengt en anderzijds gebruiker specifieke marketinguitlatingen voorspelt nog voordat consumenten een website toetreden. Dit denkt men te kunnen realiseren door middel van Social Network Mobilisatie, bias detection en deep learning analyses. Het doel van het MIT-Haalbaarheidsproject is het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie i.c.m. experimentele ontwikkeling waarin de technische en economische risico’s voor het ontwikkelen van SocialFactor centraal staan. Het project vindt aansluiting bij het cluster Creatieve industrie onder “Design for Change” en de subthema’s Design for Behavioural Change en Prediction and Adaptation; het cluster ICT van HTSM onder “data, data, data” en “waarde- en informatieketens”; en de doelstellingen van de Regionale Innovatie Strategie van West Nederland.