Regio Zuid-Holland | Shipcleaning met data
90% van alles wat we dagelijks gebruiken, is vervoerd per schip. Hiermee is scheepvaart de grootste Vervoer en logistieke sector wereldwijd. Op de schepen worden enorme hoeveelheden brandstof verbruikt, tot 100 duizend liter per dag per schip. Het brandstofverbruik van schepen neemt gemiddeld met 5% per jaar toe door organismes die zich hechten aan de scheepshuid. Dit leidt tot extra brandstofkosten en CO2 emissies, ter grootte van 10 miljoen auto’s per jaar. De effecten van aangroei worden vaak onderschat. Veel reders hebben moeite om de aangroei van hun schepen effectief te monitoren en aan te pakken, terwijl een schone scheepsromp de snelste manier om brandstof te besparen. Gezamenlijk willen We4Sea en Fleet Cleaner in dit samenwerkingsproject een data-gedreven dienst ontwikkelen waarmee de noodzaak, en het optimale moment voor een reiniging automatisch inzichtelijk gemaakt kan worden. Hiermee kan via de tool het ideale moment voor een reiniging met een maximaal resultaat bepaald worden. Doelstelling is het ontwikkelen van een tool die het risico en de impact van aangroei, specifiek voor elk schip, uit kan drukken als toename van het brandstofverbruik en -kosten per zeemijl. De ontwikkelde software gebruikt Big Data (o.a. van satellieten, weer, scheepsposities) en verzamelt, calculeert en analyseert de specifieke omgevingscondities de aangroei beïnvloeden (b.v. vaarsnelheid van het schip, zeewatertemperatuur en stilligtijd). Hiermee wordt op objectieve wijze de kans op aangroei bepaald. Dankzij de tool kunnen reders het ideale moment kiezen voor een het schoonmaken van hun schip, en zo het brandstofverbruik en emissies van hun schepen met 5 tot 10% verlagen. .In het project brengt We4Sea kennis in over data-analyse en het monitoren van schepen op afstand, waarbij Fleetcleaner kennis inbrengt over aangroeiprocessen en het effectief reinigen van schepen. Het project heeft een direct effect op de emissies en brandstofkosten van schepen.