Regio Zuid-Holland | Lage Temperatuur Restwarmte

Milieueisen worden alsmaar hoger: er is veel behoefte aan niet-conventionele warmtemotoren die worden gevoed uit diverse warmtebronnen en warmteverliesstromen. Enige state-of-the art techniek om afvalwarmte om te zetten naar nuttige arbeid is de ORC-motor o.b.v. isentropische expansie van gecomprimeerde en verwarmde werkvloeistof. Moderne dieselmotoren in de binnenvaart hebben een rendement van 40%. Aanvrager wil via warmteterugwinning uit verliesstromen het thermisch rendement verhogen. Hiertoe wil men onderzoek doen naar de warmtemotor o.b.v. thermodynamische innovatie. Middels de MIT wil aanvrager de technische en economische haalbaarheid van de motor onderzoeken en de haalbaarheid van een model nagaan om de inzetbaarheid van de motor in diverse markten te rangschikken. Dit project getuigt van grote ambitie en sluit precies aan bij de RIS3 omtrent schone schepen, Systeemintegratie: Elektrificatie en flexibilisering, nieuw gas, urban energy (tav zonnestroom, duurzame warmte, versnelling van Energiesectorrenovaties en flexibele infrastructuur.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0995
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Koedood Dieselservice B.V.