Regio Zuid-Holland | We4Sea Hull Fouling
90% van alle goederen wereldwijd wordt vervoerd per schip. Deze sector gebruikt hiervoor grote hoeveelheden brandstof, tot 100 duizend liter per schip per dag. De grootste kostencomponent is daarom ook brandstof, met 50% van de totale kosten. De scheepvaart sector staat echter voor een grote verandering met grote impact. In 2020, minder dan 8 maanden, zal de hele sector op een schonere dieselsoort moeten gaan varen. Dit betekent een kostenstijging van 50 tot 70%. Scheepseigenaren zijn daarom op zoek om te investeren in brandstof besparende technologieën. Een van de meest kostenefficiënte methodes om direct de uitstoot van CO2 en het brandstofverbruik te reduceren is zorgen voor een schone romp van het schip. Aangroei (slijm, algen, mosselen, ook wel hull fouling genoemd) van schepen onder de waterlijn is al eeuwenlang een groot probleem. Een aangroei van slechts tien micron (een honderdste millimeter) verhoogt het brandstofverbruik van een schip al met ongeveer één procent. We4Sea heeft een data-gedreven technologie voor schepen ontwikkeld en gevalideerd, waarbij aangroei van scheepsrompen op basis van data vastgesteld kan worden. Dit doorrekenen kan zonder de noodzaak om extra hardware of sensoren op het schip te installeren...We hebben onze oplossing al getest bij een Nederlandse reder, waarbij 18% brandstofbesparing is behaald. In dit project willen we onze software uitbreiden met een Fouling module. Deze maakt mogelijk om mate van aangroei te bepalen. Hiermee kan nog nauwkeuriger een advies gegeven worden aan scheepseigenaren het optimale moment voor het schoonmaken van de romp van het schip. Met deze module kan het huidige platform naast scheepseigenaren ook gebruikt worden door fabrikanten van reinigingssystemen voor de scheepsvaart. ..Ambitie is om te groeien van 100 schepen vandaag naar 200 schepen in een jaar tijd en verder op te schalen naar 2500 schepen. Hiermee willen we 0,5 miljoen ton CO2 besparen in de komende drie jaar.