Regio Zuid | De eerste en laatste kilometer herzien

Allereerst worden jaarlijks meer dan 420 miljoen pakketten verstuurd en bezorgd in Nederland en het aantal blijft groeien. Als gevolg van deze groei neemt de overlast door koeriers- en bezorgdiensten in wijken sterk toe, waaronder gevaarlijke verkeersituaties. Op kerstavond 2018 benoemde het NOS journaal dit nog specifiek en Veilig Verkeer Nederland (VVN) roept bijvoorbeeld op dat pakketbezorgers zich beter aan de verkeersregels moeten houden. Tevens leidden de vele (extra) vervoersbewegingen van bezorgers tot geluidsoverlast en meer fijnstof. .Ten tweede zijn er veel spelers binnen de markt van pakketbezorging die ieder onafhankelijk van elkaar werken. Bedrijven en klanten hebben op een dag te maken met verschillende bezorgers die ieder een ander pakketje komen afleveren of ophalen. Daarnaast is de flexibiliteit van de huidige vervoerders minimaal, waardoor verzenders en ontvangers niet de service krijgen die ze wensen of verwachten (veel pakketten worden aangeboden op het moment dat er niemand thuis is)..Om een mogelijke oplossing te bieden voor deze problemen omtrent pakketbezorging heeft het jonge Vervoer en logistieke IT-bedrijf Wuunder een nieuw concept ontwikkeld. Het bedrijf ziet de oplossing in vergaande efficiëntie in de vervoersketen, waardoor de overlast in wijken flink kan afnemen en de service aan verzenders en ontvangers verbeterd kan worden. Dit wil het bedrijf bereiken door in de traditionele transportketen de eerste en laatste kilometer los te koppelen van de grote vervoerders, waardoor het aantal ritten in een stad of wijk drastisch wordt teruggedrongen. Door gebruik te maken van lokale koeriers wordt het mogelijk om zendingen van verschillende vervoerders geconsolideerd op te halen. Op centrale punten worden deze gesorteerd en in één keer overhandigd aan de verschillende vervoerders..Het haalbaarheidsonderzoek zal zich richten op de bepalen van de haalbaarheid van de technische oplossingen voor reeds geformuleerde wensen voor de succesvolle ontwikkeling van dit nieuwe concept van Wuunder. Technisch liggen er uitdagingen met betrekking tot het ontwikkelen van zeer complexe algoritmes, aangezien vele dynamische aspecten, zoals beschikbare partijen (met bijbehorende cutoff-tijden en rijtijden); afmetingen van pakketten; gewenste lever- en afhaaltijden en additionele wensen van de klanten, allemaal op elkaar moeten worden afgestemd. Dergelijke complexiteit qua algoritmes is voor (personen)vervoerders, zoals Uber, niet nodig: Zij vervoeren persoon van a naar b en voegen “slechts” een prijsmechanisme toe om de juiste chauffeur te selecteren/triggeren. Het beoogde concept van Wuunder dient daarnaast ook een lerend systeem te zijn, waarbij aspecten zoals de capaciteiten van de vervoerders, min- en maximale pakketdimensies, pakketeigenschappen, beschikbare regio’s en de kwaliteit van de beschikbare koeriers en vervoerders meetellen. Dit om de klant zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen zijn en bijvoorbeeld een automatisch advies te kunnen geven. Het eindproduct is die unieke technisch hoogstaande oplossing, die zowel klanten (verzenders, ontvangers en koeriers) als ook bewoners verrast en hun verwachtingen overtreft. .Wuunder verwacht met een gunstige uitkomst van de haalbaarheidstudie de basis te leggen om haar marktaandeel significant te vergroten vanwege het nieuwe concept. De positionering van Wuunder ten opzichte van haar concurrenten zal namelijk drastisch veranderen met de ontwikkeling van de beoogde nieuwe dienstverlening waarbij verbetering klantgemak, verlaging gereden kilometers, verbetering leefbaarheid en algehele kwaliteit essentiële kenmerken zijn. De verwachting is dan dat daardoor Wuunder langzaam een belangrijke positie gaat innemen binnen de Nederlandse markt van pakketbezorging. Bij succes zou de groei van het marktaandeel nog veel sneller kunnen gaan. .Kortgezegd, de te onderzoeken mogelijkheid van Wuunder zal een duidelijke meerwaarde vormen ten opzichte van de concurrenten in de markt, zeker in het licht van de reeds bestaande diensten die het Wuunder-platform de klanten biedt.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0894
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager Wuunder Holding BV