Regio Zuid | Elektrificatie mobiele werktuigen

SAMENVATTING.Dit project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van de elektrificatie van een drietal mobiele werktuigen, ook wel Non-Road Mobile Machinery (NRMM) genoemd. Onder NRMM worden voertuigen verstaan die gebouwd zijn voor intensief, professioneel gebruik om in een specifieke omgeving een specifieke taak uit te voeren. Doordat ze zo intensief gebruikt worden vormen deze machines een significant aandeel van het wereldwijde brandstofverbruik en stoten ze veel vervuilende stoffen uit. Uit een onderzoek van TNO is naar voren gekomen dat met name de NOX-uitstoot van deze mobiele werktuigen in de praktijk nog een significant stuk hoger ligt dan de limietwaarde zoals naar voren gekomen bij laboratoriumtesten van deze voertuigen. Dat verschil wordt met name veroorzaakt door het in de praktijk relatief grote deel waarin deze machines stationair of lage last draaien, waarin weinig arbeid geleverd wordt, maar wel relatief veel NOX en CO2 wordt uitgestoten..Gezien het grote deel waarin deze machines in de praktijk stationair of lage last draaien lijken er veel mogelijkheden en voordelen te zijn voor een elektrisch aangedreven systeem. Deze haalbaarheidsstudie wordt daarom uitgevoerd ter voorbereiding op de ontwikkeling van een aandrijfsysteem voor verschillende varianten van mobiele werktuigen, namelijk een wheel-loader, graafmachine en tractor. Deze voertuigen worden gebruikt omdat hier real-life gebruiksdata van TNO beschikbaar is die SPIKE kan gebruiken. Doordat SPIKE gebruik kan maken van deze data kan er heel precies onderzocht worden hoe de machines gebruikt worden en daarop gebaseerd kunnen de aandrijfcomponenten ontworpen worden. Dit aandrijfsysteem zal als een ombouwkit beschikbaar komen om bestaande werktuigen elektrisch te maken, waardoor de investeringskosten beperkt worden. Ook zal het accusysteem modulair opgebouwd worden waardoor, afhankelijk van de applicatie, de meest optimale oplossing aangeboden kan worden..Dit haalbaarheidsproject streeft ernaar om voor een aantal bouwmachines concrete conclusies te kunnen trekken over de potentie en voordelen van een elektrisch aandrijfsysteem, gebaseerd op actuele gebruiksdata van het TNO Connekt/PBL-meetprogramma uit 2018. Het project dient daarbij in ieder geval inzicht te verschaffen in een globaal ontwerp van de elektrische aandrijflijn, het elektrisch Energiesectorverbruik, de CO2 en NOX-besparing en de meerkosten en terugverdientijd ten opzichte van conventionele werktuigen..Indien de economische en technische haalbaarheid voor een of meerdere van deze drie onderzochte bouwmachines aangetoond wordt zal een volgende fase worden gedefinieerd. Dat betekent dat er een gedetailleerd ontwerp van het aandrijfsysteem inclusief batterijpakket ontwikkeld kan worden die vervolgens daadwerkelijk ingebouwd wordt in een of meerdere van deze werktuigen waarmee een pilot gedraaid zal worden..SPIKE Technologies B.V. ontwerpt en produceert batterijoplossingen ten behoeve van elektrische voertuigen. Daarnaast levert het aanvullende engineering diensten ten behoeve van de integratie van deze batterijmodules en voor de algemene ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen. Door haar ervaring op het gebied van elektrische aandrijfsystemen en de mogelijkheid tot in-house productie van batterijmodules heeft SPIKE de capaciteiten in huis om een dergelijk systeem te ontwerpen en in te bouwen.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0872
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager STORM Engineering & Research Services B.V.