Regio Zuid | Haalbaarheidsonderzoek Data Pipeline AI-tool

Kunstmatige intelligentie ook wel Artificiële intelligentie (AI) maakt de laatste jaren een grote opmars. Door middel van kunstmatige intelligentie is het mogelijk om computers slimmer te maken en mee te laten denken met een probleem, dit heet machine learning. Dat AI zo in populariteit toeneemt, komt ook door de digitalisering van onze samenleving. Hierdoor hoopt data zich op diverse plaatsen op. Diverse bedrijven ontwikkelen daar strategieën op, weer anderen weten dat ze er eens wat mee moeten, maar weten nog niet wat. Met ‘big data’ is het in ieder geval mogelijk om tot vernieuwende inzichten en business cases te komen. Zo weet een computer bijvoorbeeld wat relevant is en wat mogelijkheden zijn voor problemen maar ook hoe er in het verleden mee omgegaan is..Binnen heel veel organisaties is niet de kennis, kunde of soms de tijd aanwezig om dit proces uit te voeren, wat ertoe leidt dat mogelijk waardevolle data ongebruikt blijft en potentiële voordelen van machine learning nooit gebruikt laat staan gevonden worden. .In het bovenstaande zien we als Wolfpack een opportunity om een eigen software product te gaan ontwikkelen waarmee de volledige bovenstaande stappen geautomatiseerd kunnen worden. Op die manier kunnen wij bedrijven en instellingen helpen om hen heel snel op weg te helpen met machine learning. ..Met onze beoogde tool worden we voornamelijk actief op de markt van Big Data. De wereldwijde markt voor big data maakt de komende jaren een flinke groei door. De markt was naar verwachting in 2018 48,3 miljard dollar waard, aanzienlijk meer dan de 6,3 miljard dollar die de markt in 2012 waard was. De markt maakt een jaar-op-jaar groei van 40,5% door gedurende deze periode (Bron: Transparency Market Research). Noord-Amerika is op dit moment de grootste markt voor big data ter wereld en is goed voor 54,5% van de wereldwijde markt. ..Afnemers van het systeem kunnen heel divers zijn. Uiteindelijk kan het iedereen zijn die grote hoeveelheden data verzameld. Denk aan:.1. Marketing branche die meer inzichten wil in consumenten, gedrag, trends etc..2. Procesindustrie met data over hun processen..3. Zorgsector: om patiënten te monitoren en databronnen te combineren om tot nieuwe inzichten te komen voor behandelingen..4. Accountantsbureaus: om inzichten te krijgen op bedrijfsniveau, sectorniveau of van hun eigen portefeuille..5. Werving- en selectiebureaus: sneller machten van mensen op vacatures..Het kunnen publieke en private partijen. Groot of klein. De hele samenleving digitaliseert en overal ontstaan nieuwe databronnen en dus ook kansen. AI is daarentegen complexe materie. Nog maar weinig mensen weten er veel vanaf. Kennis is schaars en dus duur. Het is lastig om consultancy in te kopen.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0861
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Works BV (Wolfpack)