Regio Zuid | Materiaal en aanlegtijdbesparende asfalteermachine

Henssen BV (hierna te noemen: aanvrager) zit gevestigd in Schinnen en Maasmechelen. Er werken zo’n 42 vaste medewerkers en er worden en nog eens gemiddeld zo’n 40-60 ingehuurd. Henssen is een onderneming met een divers dienstenpallet (groenvoorziening, maaiwerk, grondwerken, verhardingen, tuinwerken, gladheidsbestrijding en graffiti removal). Tot de vaste klantenkring behoren onder andere Rijks- , provinciale en lokale overheden; waterschappen; instellingen; woningcorporaties; bedrijven en particulieren. Henssen is een innovatief bedrijf dat al diverse machines en producten heeft ontwikkeld en zelf in de markt heeft gezet (deels middels Henvas een handelsmaatschappij voor graffiti removal middels een eigen ontwikkelde machine). ..Bij de aanleg van aangelegen fietspaden aan de weg wordt 10% materiaalverlies gegenereerd die te voorkomen is en er wordt minimaal 20% langer over gedaan dan benodigd is. Daarnaast zorgt de huidige methodiek van aanleg tot scheur en barsten van het wegdek of fietspad. Door de afzonderlijke aanleg van beide stroken is er ruimte voor vocht en vuil indringing hetgeen leidt tot inferieure verbinding tussen beide lagen. Daarnaast zorgen krimp en uitzetting door verschillende uithardingstijden voor scheurvorming. Voorstaande leidt tot herstelwerkzaamheden en dus extra kosten. Het gefreesde materiaal verliest direct zijn virgin material status doordat deze door wet- en regelgeving slechts nog maar als toeslagmateriaal mag worden gebruikt (CE-Normering). Toeslagmateriaal is het bijmengen bij virgin materiaal. In dit geval af gefreesd asfalt bijvoegen bij nieuw asfalt. Tevens brengt het gefreesde materiaal additionele transport (afvoer) kosten met zich mee en opnieuw bewerkingskosten in de keten van hergebruik.. . Doelstelling van het project is om te onderzoeken of het mogelijk is een asfalteermachine te ontwikkelen die het mogelijk maakt om rood/zwart aangelegen fietspaden ineens te leggen zonder additioneel freeswerk. ..De meerwaarde van de beoogde innovatie ligt voornamelijk op het vlak van besparing van tijd en materiaal waardoor marge gecreëerd wordt in een overspannen markt met lage marges. Daarnaast heeft de innovatie meerwaarde op milieugebied doordat er minder vigin materiaal terug de keten ingaat (transportbewegingen) alwaar deze wederom bewerkt moet worden (Energiesectorbesparing) om weer ingezet te worden...Het project past bij de topsectoren waar Zuid-Nederland op wil excelleren, te weten: HTSM Hightech Materials en Mechatronics bij sub-thema’s: Sustainability, Smart Control, Smart Manufacturing en Smart Design. Tevens sluit het project aan bij het door HTSM gestelde maatschappelijke probleem: Climat action, resource efficiency and raw materials -circular economy-...Topcluster: het project is gericht op de twee van de zeven in Zuid-Nederland onderscheiden internationale of nationale topclusters die voortvloeien uit de RIS3, te weten: Maintanance. Aansluiting bij de specifieke roadmaps of thema’s: Infrastructuur & Utilities. Daarnaast sluit het project aan bij het RIS3 thema HTSM zoals reeds hierboven beschreven.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0786
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Henssen BV