Regio Zuid | Haalbaarheid emissiereductiesysteem voor zeeschepen

Scheepsmotoren van zeevaartschepen genereren CO2, NOx, SOx en Roet..Deze uitstoot is zeer schadelijk voor de gezondheid en/of het milieu. .In de EU ligt de focus op het terugbrengen van deze emissies door strengere eisen te stellen aan de binnenvaart. Zo gaat per 1 januari 2020 de mondiale 0,5% m/m (massaprocent) zwaveleis in, welke strenge eisen definieert voor de uitstoot van SO2 voor zeeschepen van 400 GT (gross tonnage)...De verwachting was dat door inzet van scrubbers (rookgasreinigers) aan de nieuwe emissie-eisen voldaan zou kunnen worden. Dit blijkt echter niet haalbaar en er ontstaat behoefte aan een alternatieve oplossing...Voor het reduceren van schadelijke emissies in de automotive sector heeft Fuel-Mix B.V. in 2017 een prototype ontwikkeld, gebaseerd op een door haar gepatenteerd werkingsprincipe..Dit prototype bestaat uit een mechanische mengdoseer-unit die diesel en water, gebonden door een eigen ontwikkeld additief, via zeer nauwkeurige regeltechniek toevoert aan een bestaande dieselmotor. Uniek aan de technologie is dat de dieselmotor niet hoeft te worden aangepast en dat het systeem met additief duurzaam en zeer effectief functioneert...Fuel-Mix B.V. wil middels een haalbaarheidsonderzoek vaststellen of toetreden tot de markt voor de zeevaart, waar olieproducten als brandstof naar verwachting nog decennia lang in gebruik zullen zijn, haalbaar is vanuit zowel economisch als technisch oogpunt.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0768
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Fuel-Mix B.V.