Regio Zuid | Anticiperende Dynamisch Positioneringsystemen

Veel schepen in de maritieme en offshore sector maken gebruik van dynamisch positioneren om stabiel positie vast te houden. Dit systeem zorgt er voor dat wanneer het schip door bijvoorbeeld waterstroming of wind uit positie raakt, de besturing van het schip de afwijking geautomatiseerd kan corrigeren. Door de traagheid van het schip, en de aanzienlijke wind- en waterkrachten, kunnen er nog significante afwijkingen van de gewenste positie optreden, wat leidt tot significant Energiesectorgebruik en rookgasemissie om de fout te corrigeren. Voor de klasse met hogere veiligheidsvoorschriften is de afwijking minder, maar is er ook een significant Energiesectorgebruik en rookgasemissie geassocieerd, doordat het systeem een reactief karakter heeft. Voor iedere klasse is het vanuit het oogpunt van duurzaamheid en economische belangen dan ook relevant om een systeem te ontwikkelen dat tot een reductie van Energiesectorgebruik en rookgasemissie leidt. De toepassing van vele sensoren op schepen opent de weg om voorspellingen te doen over toekomstige afwijkingen. Door met machine learning-algoritmes de toekomstige krachten en afwijkingen te voorspellen, kan anticiperend worden gehandeld, waardoor de uiteindelijk daadwerkelijk benodigde correctie kleiner is. Dit zal naar verwachting leiden tot een reductie van Energiesectorgebruik en rookgasemissie gerelateerd aan het dynamisch positioneren. Een dergelijk anticiperend dynamisch positioneringsysteem vormt naar verwachting voor alle schepen gebruikmakend van dynamisch positioneren een verbetering.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0747
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager Peutz Group