Regio Utrecht | Econamiq-Modus

Project.Het consortium, bestaande uit ECONAMIQ B.V., Den Ouden Technische dienstverlening C.V, en Tameson B.V..zet in op het efficiënter maken van alle type brandstofmotoren. Hiertoe wil het consortium een nieuw type cilinderkop ontwikkelen dat inspeelt op de imperfecties van de technologie van cilinderuitschakeling. Door het combineren van cilinderuitschakeling met een andere techniek: overexpansie, in een nieuw type adaptieve.cilinderkop, kan de Energiesector die overblijft uit de verbrandingsreactie worden herleidt naar de inactieve cilinders..Met deze resterende Energiesector kunnen zij een extra arbeidsslag maken en wordt de brandstofmotor als een.geheel een stuk efficiënter..Innovatie.Het nieuwe innovatieve product betreft een gemodificeerde cilinderkop met overdrachtskanalen, aangepaste.dubbele bovenliggende nokkenassen en het ECONAMIQ principe..De combinatie van overexpansie van de extra arbeidsslag en cilinderuitschakeling in dynamische vorm is een nieuw concept voor de automotive industrie: het “ECONAMIQ principe. Met behulp van de restdruk uit de uitlaatgassen aan het einde van de arbeidsslag van de actieve cilinders, worden uitgeschakelde cilinders bij een extra lage drukslag geëxpandeerd om een extra arbeidsslag uit de gedeeltelijk belaste motor te krijgen. Door.het ECONAMIQ principe te gebruiken op verbrandingsmotoren, worden zowel de prestaties als de efficiëntie verbeterd zonder de motor lay-out drastisch te veranderen..Meerwaarde Uit de gesprekken van diverse autofabrikanten is gebleken dat, wanneer de technologie ontwikkeld is, zij bereid zijn om een bedrag te betalen om de technologie in te zetten in nieuwe motoren middels een onderzoeksbudget. Eenmaal uitontwikkeld kan de technologie onder licentie geadapteerd worden door de autofabrikant. Deze strategie wordt reeds vaak toegepast door ontwikkelaars en autofabrikanten. Op deze manier wordt bij een succesvolle ontwikkeling en marktimplementatie waarde gegeneerd voor alle betrokken ontwikkel partners. De meerwaarde voor de eindgebruiker is evident. Een auto die gebruikt maakt van deze ontwikkeling kent een brandstofbesparing van ruim 12%..Voor de regio wordt meerwaarde gegenereerd, doordat de hoofdontwikkelaar en IP eigenaar van de innovatie in de regio is gevestigd. Zij zullen opbrengsten voortkomend uit dit project inzetten om een in de regio gevestigd.technologiebedrijf op te zetten. Daarnaast draagt her project bij aan de doelstellingen van de strategische agenda EBU binnen de groene economie: Energiesectorpositief wonen- en werken..Aansluiting MIT R&D Samenwerking.Het project is gericht op de versterking van de positie van drie mkb-ondernemingen. Het project sluit aan bij de doelstellingen en thema’s van de HTSM topsector binnen de roadmaps ‘Automotive’ en ‘Embedded systems’..Tevens draagt het project sterk bij aan de doelstellingen van Vervoer en logistiek binnen de actielijn ‘Duurzaamheid’ en de algehele doelstellingen van de topsector Energiesector.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0736
Rijksbijdrage € 43.831,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Finvestor B.V. (Econamiq BV)