Regio Utrecht | Verzeker mijn leven

De Nederlandsche Bank stelt zelf in haar ‘Visie op Toezicht 2018’ dat “Technologische vernieuwing, wat kan leiden tot een betere klantervaring, een scherpere inschatting van risico’s en efficiëntere processen, een kans is voor het veranderen van het bedrijfsmodel.” en dat “Voor de middellange termijn verwachten wij echter meer disruptieve verandering, met fundamenteel andere.bedrijfsmodellen en een fragmentatie van de hele waardeketen als gevolg.” Eén van de drijfveren hierachter is het verlies van het directe klantcontact en relevantie van de consument. Verzekeringen worden op dit moment als losse producten aangeboden. Zo hebben de.meeste mensen in Nederland een losse schade-, rechtsbijstand-, en zorgverzekering allemaal.afgesloten bij verschillende verzekeraars op verschillende momenten.Het enig wat deze verzekeringen van elkaar onderscheid is de prijs - een autoverzekering van de Univé wordt functioneel niet anders gezien als een van de Hema of Centraal Beheer. De consument kiest.veelal het product dat het goedkoopst wordt aangeboden op vergelijkingssites zoals Independer..Verzekeraars hebben hun bedrijf ook zo ingericht, met afgescheiden afdelingen die aparte facetten.van het verzekeringsspectrum bedienen terwijl er waarschijnlijk winst te behalen is door verzekeringen.en informatiestromen te bundelen. Het beoogde vervolgtraject is de ontwikkeling van de dienst “Verzeker mijn leven”. De ontwikkelingen.in dit project sluit aan bij de doelstellingen van de topsector 'Hightech Systemen & Materialen en ICT'.en het thema ‘Big Data’. Big Data kan worden toegepast om verzekeringen af te stemmen op iemands.persoonlijke situatie. Brondata van de overheid, maar ook door gebruik te maken van nieuwe.wetgeving rondom PSD2, gekoppeld met zachtere (socio- en psychologische) kenmerken, maakt het.mogelijk om alle facetten van het leven van een klant vast te leggen in een profiel en daar een complete.dekking op af te sluiten (‘Verzeker mijn leven’). Het aanbieden van verzekeringen wordt dan een.service (‘Finance as a Service’, ‘FaaS’), in plaats van de huidige losse productoplossingen.(autoverzekering, zorgverzekering, opstalverzekering)

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0719
Rijksbijdrage € 19.656,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Feli E-commerce B.V.