Regio Utrecht | Scanning for privacy
[Aanvrager/Partner] VOF gaat een digitaal billboard ontwerpen voor Museum Hilversum waarmee bezoekers.worden gestimuleerd om het museum te bezoeken. Om te kunnen meten hoe effectief het billboard.is, willen de ondernemers via een (depth sensing / body tracking) camera meten hoeveel mensen er.langslopen, naar het billboard kijken en uiteindelijk het museum te bezoeken. Het filmen van mensen.is echter een controversieel onderwerp geworden, helemaal sinds de invoering van de AVG. Zodoende.willen de ondernemers een systeem ontwikkelen die groepen mensen anoniem kan monitoren terwijl.op transparante en speelse wijze feedback gegeven zal worden naar deze gemonitorde mensen. Zo.kunnen gebruikers van het monitoringsysteem aan de menigte laten zien wat er gefilmd wordt en.welke data verzameld wordt. De videobeelden zelf worden niet opgeslagen, slechts de anonieme.trackingdata. In het kader van transparantie wil [Aanvrager/Partner] het publiek laten zien wat er met hun.beelden gebeurt en hoe het anoniem wordt gemaakt. Zo zal het publiek bijvoorbeeld in plaats van.zichzelf, een digitale representatie van zichzelf te zien krijgen, zonder identificeerbare persoonlijke.herkenningspunten, dat kan zijn een soort stick figure. Door op deze wijze het monitoringsproces.transparanter te maken wordt het voor de gefilmden ook minder intimiderend. De ondernemers zelf.hebben daarnaast de ambitie om de beelden in te (kunnen) zetten voor kunstzinnige uitingen..Gelijktijdig kan dan onderzocht worden welke wijze van anonieme datapresentatie het meest effectief.is en voornamelijk het vertrouwen schept