Regio Utrecht | Helpr - Conversational interfaces need NLP to handle big data
Chatbots zijn automatische gesprekspartners die in een online omgeving gesprekken aangaan met gebruikers. Chatbots bestaan al decennia, maar ze werken tot nu toe altijd met geprogrammeerde logica, zowel in de dialoog als in de herkenning van natuurlijke taal. Met de komst van versnellende GPU hardware is onderzoek naar Natural Language Processing (NLP) de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen. Tevens zorgt de huidige vorm en hoeveelheid van de informatie op internet voor voldoende data om Deep Learningmodellen te kunnen trainen, waardoor computers beter in staat zijn om natuurlijke taal te herkennen. De bestaande technologie achter hedendaagse chatbots zetten we bij Helpr in om chatbots te maken voor de educatieve markt.We zien alleen kansen om nóg een stap verder te gaan dan de huidige chatbots. We willen chatbots inzetten als didactische hulpmiddelen als Virtual Teaching Assistent. Dat vereist dat gesprekken uitgebreider zijn dan ze ooit zijn geweest, waarvoor we een data-extractie vraagstuk moeten aanpakken. Als we een groot gedeelte van de dataverwerking automatisch kunnen laten verlopen, kunnen we meer focus leggen op de kwaliteit van de didactiek, de dialoog te verbeteren en verdergaande R&D in te richten. Dit project richt zich op het beantwoorden van deze vraag door de haalbaarheid van de toepassing van NLP op big data te onderzoeken, om vervolgens te bepalen welke mogelijkheden dit verder biedt en te bepalen of dit succesvol toegepast kan worden binnen conversational interfaces