Regio Noord-Holland | Project Toolkid App
Sinds 1985 is het systeem van het basisonderwijs vooral gericht op de cognitieve ontwikkeling van kinderen, met nadruk op rekenen en taal. Als gevolg hiervan is techniek in het basisonderwijs al jaren onderbelicht en kiezen weinig kinderen na de basisschool voor een technische richting. Het is dan ook niet vreemd dat er een groot tekort is aan technisch opgeleid personeel. De interesse in technische beroepen moet bij kinderen al op jonge leeftijd gewekt worden, waardoor het imago van deze beroepen verbeterd wordt. Want als kinderen op jonge leeftijd technische vaardigheden aanleren, zullen ze eerder hun talenten op dit vlak ontdekken en de keuze maken voor een vakopleiding, waardoor het tekort aan vakmensen teruggedrongen wordt. ToolKid biedt de oplossing door kinderen op jonge leeftijd technische vaardigheden aan.te leren met veilig gereedschap waar kinderen vanaf 5 jaar zelf mee aan de slag kunnen. Dat betekent niet slechts een imitatie of verkleining van gereedschap voor volwassenen. De ergonomische vormgeving, het gewicht en de afmetingen maken ToolKid anders: gereedschap voor kinderen, dat gemakkelijk hanteerbaar is en aansluit bij hun fysieke- en motorische ontwikkeling. Daarbij is ToolKid is wereldwijd normbepalend voor veilig kindergereedschap. Helaas, gaat de implementatie hiervan in het basisonderwijs en op de BSO nog erg stroef: voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers is de drempel om ermee te beginnen hoog. Door een tekort aan leerkrachten is de werkdruk hoog en ze hebben vaak onvoldoende kennis en vaardigheden om met techniek aan de slag te gaan. Dit komt omdat er nog geen leerlijn voor techniek bestaat..In het beoogde vervolgproject willen wij de ToolKid App en leerlijn ontwikkelen; een digitaal educatief programma waarmee leerkrachten hun technische kennis en vaardigheden vergroten door het gebruik van een volledig lesprogramma met handige oefeningen en tips, instructies per opdracht of thema en een daaraan gekoppeld leerlingvolgsysteem. Daarnaast kunnen leerlingen op hun eigen tablet in combinatie met het gereedschap aan de slag met opdrachten op drie verschillende niveaus. Op deze manier kunnen jonge kinderen op een veilige en verantwoorde manier technische vaardigheden aanleren, waardoor zij eerder hun talenten op dit vlak zullen ontdekken en de keuze maken voor een vakopleiding, waardoor het tekort aan vakmensen teruggedrongen wordt.