Regio Noord | Haalbaarheidsstudie naar duurzaam productieproces voor hout / composiet scheepsbouw

Reductie van het Energiesectorgebruik, reductie van de CO²-uitstoot, duurzaamheid en circulariteit zijn begrippen die..centraal staan in deze tijd, zoals ook terug is te zien in afspraken die zijn gemaakt in onder meer het..klimaatakkoord en the Paris Agreement. [Aanvrager/Partner] zit al sinds de jaren ’70 in de scheepsbouw en kwam al vroeg tot de conclusie dat er ook in deze branche nog veel winst te behalen valt op het gebied van duurzaamheid. ....[Aanvrager/Partner] wil daarom nu een studie verrichten naar de technische en economische haalbaarheid van een nieuw, innovatief en duurzaam productieproces van schepen waarbij hout de primaire grondstof gaat worden. Duurzaam geproduceerd hout is een compleet herwinbare grondstof. Bovendien kan hout worden ingezet zonder schadelijke verfsystemen boven de waterlijn. ....In het beoogde nieuwe proces zal getracht worden om scheepssegmenten grotendeels machinaal te verwerken. Dit in tegenstelling tot het, nu gangbare, arbeidsintensieve proces waarbij gebruik wordt gemaakt van een mal waarover het hout wordt gebogen en gefixeerd.....Het ontwikkelen van een dergelijk nieuw proces gaat gepaard met veel technische en economische onzekerheden. Daarom is een haalbaarheidsstudie cruciaal. ....Om een antwoord te kunnen vinden op zowel de economische als de technische haalbaarheidsvragen die..binnen dit project worden onderzocht, zal een gefaseerde haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd. Deze studie bestaat uit de volgende onderdelen: (literatuur)onderzoek, inventarisatie, analyse en trial and error-onderzoek. Elke fase is onderverdeeld in deelact

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0375
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon