nTitle: Blockchain commerce solution
Het haalbaarheidsonderzoek van nTitle richt zich op gebruiksgemak van blockchain als transactieplatform binnen gaming. Op dit moment en met de huidige staat van techniek is het nog niet mogelijk het platform zo in te richten dat consumenten en producenten het eenvoudig kunnen gebruiken. ..nTitle wil hier verandering in brengen. De knelpunten liggen in dit project in de hoek van de huidige stand van blockchain en de daarbij horende toolset. Het vervolgtraject van de ontwikkeling van het platform met de blockchain technologie als onderliggende technologie is op dit moment niet mogelijk. Onderzoek moet uitwijzen of de volgende technische drempels binnen de blockchain opgelost kunnen worden; ..◠introductie stabiele token, ..◠verwijderen van kosten per transactie, ..◠verwijderen van het direct gebruik van hash codering (zonder hiermee af te doen aan veiligheid)...Het project van nTitle zal grote veranderingen opleveren voor zowel de consument als de game-developer. De consument zal het eigendomsrecht over online content terugkrijgen. Hierdoor wordt de consument in staat gesteld producten te verhandelen zonder gebonden te zijn de regelgeving van een derde partij die zulke handel uitsluit. Ook zullen consumenten gemakkelijker games kunnen aanschaffen. Games kunnen door iedereen verkocht worden, in plaats van enkel een centrale derde partij. In de huidige situatie moet een klant na ontdekking van de game op zoek naar de aanbieder en via het platform van de aanbieder de game aanschaffen. Voor de game-developer wordt het makkelijker de game aan te bieden aan een groter publiek. De game-developer kan zelf afspraken maken met content creators voor marketing doeleinden en is niet gebonden aan platformen als Steam om hun product aan te bieden. Steam hanteert daarnaast ook hoge fees waardoor game-developers een groot deel van de omzet mislopen of de prijs aanzienlijk moeten verhogen. De fee van Steam om een game aan te bieden ligt op 30%. ....Blockchain commerce is een nieuw handels paradigma, waarbij het niet nodig is dat de verschillende partijen die handel met elkaar bedrijven elkaar vertrouwen. Vertrouwen is gebaseerd op cryptologie in plaats van door een derde partij. ....Het is belangrijk te vermelden dat blockchain commerce (bcommerce) voor gaming veel werkgelegenheid op kan leveren. Zo kan het een oplossing bieden tegen frictie werkloosheid die zou kunnen ontstaan door verregaande inzet van robotisering en artificial intelligence. Veel mensen kunnen werk vinden in een virtuele wereld. Volgens intermediair waren er in 2016 in Nederland rond de 3.500 mensen werkzaam binnen de gaming industrie. Mocht Nederland er in slagen om marktleider te worden op het gebied van bcommerce zou het grote gamebedrijven aan kunnen trekken. Mocht een groot bedrijf, bijvoorbeeld Riot Games of Valve corporation, besluiten zich in Nederland te vestigen, dan kan dat tussen de 300 en 2.500 banen opleveren voor Nederland...Daarnaast is Nederland is een handelsland. nTitle wil met dit project een markt realiseren waarbij er geen middel-man tussen de markt zit die hoge fees kan rekenen op het verhandelen van games, wat geen meerwaarde oplevert voor de consument. Nederland dient voorop te lopen voor wat betreft nieuwe technologieën die handel beter organiseren. Ecommerce heeft veel bijgedragen aan de werkgelegenheid in Nederland. Zo zal ook bcommerce een grote bijdrage kunnen leveren...