Een haalbaarheidsproject naar de ontwikkeling van een tracking sensor gekoppeld aan een applied game om een afname van sedentaire leefstijl onder jongeren te bewerkstelligen
Assist wil inspelen op de maatschappelijke problematiek inzake een sedentaire leefstijl van jongeren door het bereiken van de jonge doelgroep (12 -25 jaar) middels gamification om zodoende een impact te creëren in de maatschappij. Het betreft een tracker sensor waarmee diverse bewegingsparameters gedetecteerd kunnen worden waarbij de data wordt door vertaald naar een serieus game waarmee beweeggedrag gestimuleerd kan worden Om de beweegprestaties aantrekkelijk te maken worden er twee componenten toegevoegd in de applicatie. Ten eerste een competitief element waardoor gebruikers hun eigen prestaties met die van anderen kunnen vergelijken. Assist waardeert gezonde prestaties met zogenaamde achievements. Daarnaast wordt echter ook een beloning uitgekeerd welke een fysieke waarde vertegenwoordigd in de werkelijke wereld. Deze beloning wordt ondersteund door blockchain technologie en cryptocurrency waarvan de waarde wordt gecreëerd door marketingbudgetten uit het bedrijfsleven. Door een verbinding te creëren tussen de digitale wereld en de werkelijke wereld verwacht aanvrager jongeren daadwerkelijk te activeren en beweging te stimuleren. Deze ontwikkeling sluit aan bij de topsector ‘’Creatieve industrie’’ met de specifieke roadmap ‘’Design for Change’’ dat gericht is op het in beweging brengen van mensen door gedrag te beïnvloeden te motiveren en te stimuleren. Binnen deze roadmap is er een directe aansluiting met het subthema ‘’Healthy Behaviour’’. Hierin wordt letterlijk gedoeld op ontwikkelingen die bijdragen aan het doorbreken van een sedentaire levensstijl. Vitaal functioneren is belangrijk, het draagt bij aan fysieke en psychische gesteldheid van de mens. Vanwege de opkomende digitalisering zijn steeds meer jonge mensen gebonden aan beeldschermen en digitale apparaten. Daarom is het juist interessant om deze technologieën in te zetten om een verandering van leefstijl te bewerkstelligen. Het uitvoeren van een haalbaarheidsproject is voor aanvrager noodzakelijk doordat het ontbreekt aan expertise op het gebied van sensorische metingen van hartfrequentie en longenfuncties, er nog niet eerder een applied game is ontwikkeld en er relatief weinig bekendheid is met de beoogde doelgroep. Aan de ontwikkeling van de Skillvol Competition zitten dermate hoge technische en financiële risico’s dat deze voor aanvrager onverantwoord zijn te nemen zonder een gedegen vooronderzoek. Het haalbaarheidsproject zorgt voor de benodigde voorkennis op basis waarvan aanvrager een onderbouwde keuze kan maken betreffende de uitvoering van een innovatieproject.