Stronger than steel

Remmingwerken zijn constructies waarmee schepen worden afgeremd als ze een kunstwerk als een brug of..sluis naderen of dreigen hiertegen aan te varen. De belangrijkste doelen van remmingwerken zijn als volgt:..- Bieden van afmeergelegenheid;..- Bieden van remming richting een sluis of brug;..- Bescherming bieden aan achterliggende constructies, zoals damwanden;..- Veiligheid bieden ten opzichte van passerende schepen.....Voor het waarborgen van de waterveiligheid en waterzekerheid zijn goed functionerende waterbouwkundige..constructies (natte kunstwerken) zoals remmingwerken (of geleidewerken) van essentieel belang. Een groot deel..van deze traditioneel ontworpen constructies komt langzaam maar zeker aan het einde van hun technische..ontwerplevensduur.....De huidige stand der techniek, de renovatieopgave van natte kunstwerken, de behoefte aan CO2 zuinige..oplossingen en mogelijkheden met betrekking tot toepassingen van nieuwe materialen heeft bij Hakkers..geresulteerd in de ambitie om een nieuwe innovatie op de markt te brengen. In het innovatieproject wat gaat..volgen op de haalbaarheidsstudie wil Hakkers een drijvend remmingwerk van vezelversterkt kunststof op basis..van reinforced polymer (FRP) sandwich panelen ontwerpen en ontwikkelen met de volgende eigenschappen ten..opzichte van de huidige stand der techniek:..- Minimaal gelijkwaardige functionaliteit;..- Garantie van een langere levensduur;..- Minder onderhoudswerkzaamheden benodigd over de levensduur;..- Lagere CO2 footprint over de gehele levenscyclus;..- Lagere Total Cost of Ownership.....Bij de ontwikkeling van een drijvend remmingwerk van vezelversterkt kunststof met bovengenoemde..eigenschappen bevatten (technische en economische) uitdagingen in de materialen en..materiaalsamenstellingen, het totale ontwerp van de remmingwerken, de omgang met omgevingsfactoren, de..realisatie van de vereiste functionaliteit van remmingwerken en hun impact op de Total Cost of Ownership...Zodoende onderzoekt Hakkers in deze haalbaarheidsstudie de technische en economische haalbaarheid van de..ontwikkeling van een drijvend remmingwerk van vezelversterkt kunststof waarmee alle bovenstaande..eigenschappen behaald worden. Wanneer Hakkers dit weet te realiseren, houdt niets de onderneming meer..tegen om deze innovatie te ontwikkelen en daarmee de markt met traditioneel ontworpen remmingwerken op te..schudden.....Dit project sluit aan bij de topsector ‘Watersector’ en binnen deze topsector sluit het project aan op de..roadmap ‘Deltatechnologie’, op de topsector ‘High Tech Systemen en Materialen’ en binnen deze topsector op..de roadmap ‘High Tech Materials’, en aan op de topsector ‘Chemie en kunststoffen’ en binnen deze topsector op de roadmap..‘Chemistry of Advanced Materials’.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2019-0136
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2019
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Hakkers B.V.