AI tot Leven
In het vervolgtraject wordt een nieuwe dienst ontwikkeld waarmee livebeelden van artiesten die niet op het toneel aanwezig zijn levensecht, en in 3D, als hologram, geprojecteerd kunnen worden. Dit moet bezoekers van een voorstelling het gevoel geven alsof de artiest daadwerkelijk op het podium rond beweegt.....3D-hologrammen worden geprojecteerd op een oppervlak. Dit kan een folie zijn, maar bijvoorbeeld ook een doek. Hier wordt veel in geïnnoveerd. Holo-Gauze is een ultradun scherm waar overleden mensen levensecht op geprojecteerd kunnen worden. Dit is in het verleden bijvoorbeeld gebeurd met Andre Hazes2, maar ook met Michael Jackson en Tupac Shakur.....In deze gevallen ging het echter om voor-opgenomen videobeelden. Aanvrager wil het gaan doen op basis van livebeelden, waarbij de realiteit zo dicht mogelijk wordt benaderd. Zo dicht dat het publiek bij een voorstelling zich afvraagt of het schouwspel zich afspeelt op dat moment, in die ruimte of ergens anders. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om een artiest die op een andere locatie een optreden geeft, maar in een theaterzaal wordt geprojecteerd.....Dit project valt binnen de topsector HTSM/ICT en het thema Big Data en Machine Learning. De ICT versterkt het innovatievermogen van Nederland. Eén van de gebieden waar het afgelopen decennium veel vooruitgang is geboekt is ‘Artificial Intelligence’, of kortweg ‘AI’. AI en beschikbaarheid van grote hoeveelheden data (‘Big Data’) maakt het mogelijk om computers menselijk gedrag aan te leren. Software gaat zich gedragen als een brein dat van ervaringen kan leren en beslissingen kan maken.....Maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor ons eigen brein? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een computerbrein te maken dat een exacte afspiegeling is van het brein van een individu? Theoretisch gezien zouden overleden familieleden kunnen ‘voortleven’ op de servers van Amazon en kunnen communiceren via een 3D-hologram alsof ze er nog steeds zijn. Is het nog wel mogelijk om straks onderscheid te maken tussen het kunstmatige en de realiteit, nep en echt? En: wat betekent dat voor de autonomie van het individu?..