Regio Zuid-Holland | New Power de Rijdende H2 Batterij

Het doel van dit haalbaarheidsonderzoek is te verkennen of waterstofvoertuigen, oftewel Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), geschikt gemaakt kunnen worden om in te zetten als mobiele batterij. Hiermee kunnen diesel-aggregaten vervangen worden, die worden ingezet op plaatsen waar geen netstroom beschikbaar is. Er zal in kaart worden gebracht in hoeverre de hiervoor benodigde technologie beschikbaar is, welke aanpassingen er noodzakelijk zijn, en onder welke voorwaarden het product toegepast mag worden. Daarnaast wordt beoordeeld of er een rendabele business case is voor het leveren van elektriciteit door middel van een FCEV. Beoogd resultaat is de ontwikkeling van een volwaardig, emissievrij en geluidsarm alternatief voor dieselaggregaten. De stroomvoorziening dient over de vereiste technische specificaties te beschikken, mobiel en gemakkelijk in het gebruik te zijn voor een breed aantal toepassingen...Verwacht voordeel van FCEV’s als mobiele stroomvoorziening ten opzichte van mobiele batterijen is dat FCEV’s een veel grotere capaciteit (kWH) voor een veel kleiner volume en gewicht kunnen leveren en hiermee de grootste tekortkoming van batterijen teniet doet..De business case voor de gebruiker komt voort uit opbrengsten die zij mislopen indien zij geen dieselaggregaat mogen gebruiken. Concreet betekent dit dat een festival niet kan doorgaan, of dat een bouwproject uitloopt omdat er restricties worden opgelegd aan het gebruik van diesel. Deze misgelopen opbrengsten zullen in toenemende mate de kosten van het huren van een Rijdende H2-batterij overstijgen. Daarnaast maken gebruikers in aanbestedingen of selectieprocessen mogelijk een betere kans op het winnen van projecten dankzij de vergroening van hun operaties.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1358
Rijksbijdrage € 19.800,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager StoredEnergy BV