Regio Zuid-Holland | Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiesectordragers in de Maritieme sector

Voor duurzame maritieme Energiesectordragers (LNG/SNG, methanol en ammoniak) geldt dat de meest efficiënte omzetting naar mechanische Energiesector (t.b.v. voortstuwing) nog steeds met conventionele verbrandingsmotoren gerealiseerd wordt. Motorenbouwers staan daarbij voor de uitdaging een optimaal verbrandingsconcept te kiezen (CI, SI of CAI) en daarbij het verbrandingsproces zeer nauwkeurig binnen de gestelde grenzen te houden. Idealiter wordt hiervoor iedere verbranding nauwkeurig bewaakt, bijvoorbeeld met een cilinderdruksensor. Met een dergelijke sensor kan het verbrandingsproces - en daarmee de algehele motorconditie incl. de emissies, maar ook de veiligheid van het brandstofdoseersysteem – worden bewaakt. Deze druksensoren, en bijbehorende dataverwerking, zijn echter relatief kostbaar en hebben daarbij geen oneindige levensduur. Vandaar dat motorbewaking middels cilinderdruksensoren alleen op grote scheepsmotoren wordt toegepast. Voor bewaking van ‘kleinere’ motoren, zoals toegepast in de binnenvaart, is dit meestal te kostbaar. Bij het toepassen van alternatieve Energiesectordragers is deze motorbewaking echter noodzakelijk - o.a. voor de (type)goedkeuring...Een ‘virtuele druksensor’ vormt mogelijk een technisch en commercieel interessant alternatief voor een fysieke cilinderdruksensor, mits daarmee voldoende nauwkeurig gemeten kan worden. Wanneer het verloop van de cilinderdruk, of de gemiddelde zuigerdruk, bijvoorbeeld via de krukasversnelling bepaald zou kunnen worden, dan levert dit een betrouwbaar en relatief goedkoop alternatief op voor de bewaking van het verbrandingsproces en

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1300
Rijksbijdrage € 19.920,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon